MAQAM PERTAMA
Kerinduan dan kecintaan kepada solat
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Pada suatu hari, seseorang yang berumur, bertubuh sasa dan mempunyai
kedudukan tinggi berkata kepadaku: “Sesungguhnya sembahyang itu memang sesuatu yang baik. Tetapi menjalankannya berulang kali sebanyak lima kali setiap hari adalah bilangan yang amat banyak. Maka bilangannya yang banyak itu adalah tanpa penamat itu menjadikannya sesuatu yang meletihkan.”
Seberapa ketika selepas mendengar
kata-kata tersebut, aku cuba mendengar pada jiwaku, dan aku dapati ia juga turut mengungkapkan perkataan yang sama! Lalu aku memerhatikan kalimah-kalimah tersebut.
Kemudian aku terlihat bahawa ia telah mengambil pengajaran yang sama daripada syaitan melalui telinga kemalasan. Ketika itu aku memahami: Kata-kata tersebut seolah-olah telah diungkapkan dibawah nama lidah nafsu al-ammarah bi al-su’. Ataupun, ia telah digesa/didorong. Maka aku berkata: “Oleh kerana zat jiwaku adalah nafsu yang ammarah bi al-su’, maka sesiapa yang tidak mampu memperbaiki dirinya sendiri tidak akan mampu memperbaiki orang lain. Oleh kerana itu, aku haruslah mulakannya dengan jiwaku sendiri.“ Lalu aku berkata:
“Wahai jiwaku! Dengarlah lima ‘peringatan’ daripadaku sebagai balasan perkataan yang engkau ungkapkan dalam kejahilan murakkab dan dibuai kelalaian di ambang katil kemalasan.”
Peringatan Pertama
Wahai jiwaku yang malang! Aku mahu bertanya, apakah umurmu abadi? Apakah engkau mempunyai sebarang surat perjanjian yang menjamin engkau akan terus hidup hingga tahun hadapan, bahkan esok hari sekalipun?
Apa yang menjadikan engkau jemu dan bosan adalah kerana engkau
menyangka bahawa engkau akan hidup selama abadi. Engkau merungut seolah-olah engkau akan memiliki kenikmatan kekal abadi di atas dunia ini.
Jika engkau memahami bahawa umur engkau adalah
singkat dan bahawa ia berlalu dengan sia-sia tanpa sebarang
hasil, maka tidak diragukan lagi bahawa menggunakan
sebahagian daripada dua puluh empat bahagian daripadanya
demi menunaikan satu khidmat yang baik dan tugas yang
merehatkan, yang merupakan rahmat kepada engkau dan
wasilah untuk memperoleh kehidupan yang bahagia lagi
abadi, menggunakan sebahagian daripada waktu itu tidaklah
boleh menjadi sebab kejemuan dan kebosanan, bahkan ia
adalah wasilah yang membangkitkan kerinduan yang sejati
dan perasaan yang indah.
Peringatan Kedua
Wahai jiwaku yang haloba! Setiap hari engkau memakan roti, meminum air dan menyedut udara untuk bernafas. Tidakkah perbuatan yang engkau lakukan secara berulang-ulang itu menyebabkan engkau merasa jemu dan bosan?
Tidak syak lagi jawapannya ialah tidak. Kerana berulang-
ulang melakukan sesuatu yang diperlukan tidak menyebabkan
kejemuan dan kebosanan, bahkan ia memperbaharui rasa
kelazatan. Oleh itu, sembahyang yang membawa makanan
bagi hatiku, air kehidupan bagi ruhku dan bayu sepoi bahasa
bagi hakikat ketuhanan yang tersembunyi di dalam tubuhku
pasti tidak akan menjadikan engkau jemu dan bosan selama-
lamanya.
Ya! Sesungguhnya hati yang terdedah kepada pelbagai
jenis kedukacitaan dan kesakitan yang tidak bersempadan,
hati yang sentiasa terfitnah dengan segala cita-cita dan
kelazatan yang tidak berpenghujung pasti tidak akan memperoleh kekuatan dan makanan melainkan dengan
mengetuk pintu Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Mulia
dan yang Maha Berkuasa di atas segala sesuatu dengan penuh
merendah diri dan pengharapan.
Sesungguhnya hati yang bergantung dengan hampir
keseluruhan benda-benda wujud yang datang dan pergi
dengan cepat di atas dunia yang fana ini, tidak akan dapat
meneguk air kehidupan melainkan dengan menuju kepada
punca air kerahmatan Tuhan yang disembah lagi kekal dan
kekasih yang abadi dengan menunaikan sembahyang.
Sesungguhnya rahsia kemanusiaan yang mempunyai
perasaan yang halus, iaitu rahsia nurani ketuhanan yang
dicipta dalam diri manusia untuk kekal selama-lamanya dan
yang merindukan Allah secara fitrahnya, juga yang
merupakan cermin bagi membalikkan jelmaan diri Allah
s.w.t., sudah pasti amat perlu kepada udara untuk bernafas
dalam menjalani kesibukan, kekerasan dan tekanan keduniaan
yang membinasa, menjerut, berlalu dan menggelapkan.
Semua itu tidak dapat dilakukan melainkan dengan menyedut
udara daripada tingkap sembahyang yang ditunaikan.
Peringatan Ketiga
Wahai jiwaku yang berkeluh kesah! Hari ini engkau merasa resah dan gundah-gulana kerana mengingatkan kepenatan beribadat yang telah engkau lakukan pada masa-masa yang lalu dan kesukaran bersembahyang serta kesibukan musibah yang telah menimpa.
Kemudian engkau juga
memikirkan tentang kewajipan beribadat pada hari-hari
akan datang serta khidmat yang perlu dilakukan untuk menunaikan sembahyang serta
kesakitan musibah yang mesti dihadapi. Oleh itu,
engkau menjadi bimbang, kurang sabar, bahkan
hilang sabar. Adakah keadaan ini patut lahir
daripada seseorang yang berakal?
Perumpamaan engkau yang tidak sabar ini sama seperti seorang
ketua tentera bodoh yang mengarahkan satu pasukan yang
besar daripada anggota tenteranya untuk menghadapi pihak
musuh dari sebelah kanan, sedangkan pihak musuh di sebelah
kanannya itu sudah pun menyertai pasukannya dan memper-
tahankannya. Kemudian ketua tentera itu mengarahkan saki
baki anggota tenteranya yang masih ada ke sebelah kiri pihak
musuh, sedangkan pada ketika itu tidak ada seorang pun
tentera musuh yang berada di sana. Pada ketika itu, pihak
tentera musuh dapat mengesan kelemahan yang ada lalu
membuat serangan pada bahagian tengah yang sudah tidak
mempunyai pertahanan lagi, lalu keseluruhan pasukannya
mengalami kekalahan teruk.
Ya! Engkau wahai jiwaku, samalah seperti ketua tentera
tersebut. Kesukaran dan kepenatan yang dihadapi sebelum ini
telah berlalu. Maka kesakitannya juga turut berlalu. Yang
tinggal hanyalah kelazatan dan kesulitannya telah bertukar
menjadi pahala. Oleh itu, ia tidak lagi melahirkan kejemuan
dan kebosanan, bahkan melahirkan kerinduan yang berpan-
jangan, perasaan kelembutan dan usaha yang bersungguh-
sungguh untuk terus maju ke hadapan. Manakala untuk hari-
hari yang akan datang pula, oleh kerana ia belum lagi tiba,
maka berfikir tentangnya sekarang adalah suatu tindakan
yang bodoh, kerana ia samalah dengan tangisan dan jeritan
yang dilakukan sekarang kerana rasa dahaga dan lapar yang
mungkin akan berlaku pada masa akan datang!
Oleh kerana hakikatnya adalah yang sedemikian, jika
engkau mempunyai sedikit akal, maka berfikirlah tentang
ibadat untuk hari ini sahaja. Katakanlah: Aku akan memper-
untukkan satu jam daripadanya untuk melaksanakan satu
kewajipan penting, lazat dan indah, dan bagi menunaikan satu
khidmat agung dan tinggi yang mempunyai ganjaran yang
besar meskipun dengan kesulitan yang sedikit … Ketika itu,
jiwa engkau yang telah merasa lemah dan sakit, tiba-tiba
bertukar menjadi kuat dan manis serta cergas dan lazat.
Wahai jiwaku yang kosong daripada sifat sabar! Engkau ditugaskan untuk melakukan tiga jenis kesabaran:
Pertama: Sabar untuk melakukan ketaatan.
Kedua: Sabar daripada melakukan maksiat.
Ketiga: Sabar ketika menghadapi bala bencana.
Jika engkau pintar, ambillah hakikat yang jelas dan nyata ini
daripada perumpamaan ketua tentera di atas. Ambillah
pengajaran daripadanya. Berkatalah dengan penuh semangat
dan kelakian: Wahai diri yang amat penyabar! Kemudian
pikulkanlah ketiga-tiga jenis kesabaran tersebut di atas bahu
engkau. Bersandarlah kepada kekuatan kesabaran yang
tersimpan di dalam jiwa engkau dan bersifatlah dengannya
dengan sebaik-baiknya. Sifat tersebut memadai bagi
menghadapi segala jenis kesulitan dan musibah, selagimana
engkau tidak menghambur-hamburkannya secara tersalah
kepada perkara-perkara sampingan.
Peringatan Keempat
Wahai jiwaku yang tidak berakal! Adakah penunaian ibadat tersebut tidak mempunyai natijah dan faedah? Adakah ganjarannya terlalu kecil dan sedikit sehingga menyebabkan engkau merasa jemu, bosan dan bimbang? Bukankah kita akan tetap bekerja dan berusaha serta berpenat lelah tanpa jemu jika ada orang yang menjanjikan sama ada sesuatu yang baik atau yang buruk di sebalik pekerjaan yang dilakukan?
Sesungguhnya sembahyang adalah makanan bagi hati engkau
yang lemah lagi fakir. Ia juga adalah ketenangan bagi hati di
tempat persinggahan yang sementara ini, iaitu dunia. Ia juga
adalah makanan dan cahaya bagi kediaman yang pasti engkau
akan ke sana nanti, iaitu kubur. Ia juga adalah janji setia dan
pelepasan ketika berada di mahkamah agung yang pasti
engkau akan dibawa ke sana nanti. Sembahyang juga akan
menjadi cahaya dan kenderaan buraq ketika engkau meniti di
atas titian al-sirat al-mustaqim yang sudah pasti engkau akan
melaluinya nanti... Jika demikianlah ganjaran yang akan
diperolehi daripada sembahyang yang ditunaikan, maka
adakah ia tidak mempunyai sebarang natijah dan faedah?
Atau adakah ia mempunyai ganjaran yang sedikit?
Jika ada seseorang berjanji akan memberikan hadiah
kepada engkau sebanyak 100 ringgit dengan syarat engkau
hendaklah bekerja dengannya selama seratus hari, maka
engkau akan berusaha keras untuk bekerja tanpa jemu dan
bosan dengannya hanya bersandarkan janjinya. Sedangkan
dia mungkin memungkiri janjinya itu. Bagaimana keadaan-
nya jika engkau dijanjikan oleh seseorang yang sama sekali
tidak pernah memungkiri janjinya? Memungkiri janji di
sisinya adalah mustahil! Dia berjanji akan memberikan
balasan pahala dan ganjaran yang besar, iaitu syurga, serta hadiah agung iaitu kebahagiaan yang kekal abadi, dengan
syarat engkau hendaklah menunaikan satu kewajipan dan
tugas yang kecil lagi merehatkan dalam tempoh waktu yang
amat pendek sekali. Tidakkah engkau terfikir bahawa jika
engkau langsung tidak menunaikan tugas dan khidmat yang
kecil itu atau engkau menunaikannya tanpa perasaan suka
kepadanya atau engkau hanya menunaikannya kadang-
kadang, tidakkah engkau terfikir bahawa engkau sebenarnya
telah memperkecil-kecilkan hadiahnya dan mempersoal serta
tidak mempercayai janjinya? Dengan demikian, tidakkah
engkau layak untuk diajar dan diseksa dengan seksaan yang
pedih? Tidakkah perkara-perkara ini membangkitkan
keazaman engkau untuk menunaikan tugas yang amat mudah
dan ringan ini kerana takutkan penjara abadi iaitu neraka
jahannam? Sedangkan engkau sanggup melakukan kerja-
kerja yang sukar dan memenatkan tanpa jemu dan bosan
kerana takutkan penjara dunia? Apalah sangat penjara dunia
ini jika dibandingkan dengan penjara jahanam yang abadi
itu?
Peringatan Kelima
Wahai jiwaku yang cintakan dunia! Adakah kelesuan engkau beribadat dan kecuaian engkau menunaikan sembahyang berpunca daripada kesibukan keduniaan engkau yang banyak? Atau adakah kerana engkau tidak mempunyai peluang kerana gelisah terhadap tuntutan hidup yang menekan?!
Alangkah ajaibnya! Adakah engkau diciptakan untuk
kehidupan dunia ini semata-mata, sehingga engkau
menghabiskan segala masa yang ada kerananya sahaja?
Perhatikanlah! Dari sudut kekuatan, kekuatan engkau
tidakpun menyamai kekuatan seekor burung yang paling kecil
untuk memperoleh segala keperluan hidup, meskipun engkau
adalah makhluk Allah yang paling mulia secara fitrahnya.
Kenapakah engkau tidak memahami daripada keadaan ini
bahawa tugas asal engkau, bukanlah untuk tenggelam di
dalam kehidupan dunia dan bertungkus lumus kerananya
semata-mata seperti binatang, tetapi tugas engkau ialah
berusaha secara berterusan demi kehidupan abadi selayaknya
engkau sebagai seorang manusia sebenar? Lebih daripada itu,
kebanyakan perkara yang menjadi kesibukan keduniaan
engkau hanyalah kesibukan yang langsung tidak
mendatangkan faedah. Ia hanyalah perkara-perkara yang
engkau campurtangan di dalamnya tanpa ada kepentingan.
Engkau sebenarnya membuang masa engkau yang berharga
pada sesuatu yang tidak bernilai, tidak ada keperluan dan
tidak ada faedah … seperti berusaha untuk mengetahui
bilangan ayam yang ada di Amerika! Atau untuk mengetahui
jenis gelang yang mengelilingi planet Zuhal. Seolah-olah
dengan mengetahuinya engkau mendapat sedikit ilmu tentang
astronomi dan perangkaan!! Dengan sebab itu, engkau
meninggalkan sesuatu yang diperlukan, sesuatu yang lebih
penting dan lebih mesti, seolah-olah engkau akan
dipanjangkan umur selama ribuan tahun lagi?
Jika engkau berkata: “Yang memaling dan melemahkan
aku daripada sembahyang dan ibadat bukanlah perkara-
perkara remeh temeh seperti yang disebutkan. Tetapi ia
adalah perkara yang amat diperlukan demi kelangsungan
kehidupan ini.” Jadi, dengarkanlah daripadaku perumpamaan
berikut:
Upah harian yang diperoleh oleh seseorang ialah sebanyak seratus qurush. Kemudian dia dipanggil oleh
seorang lelaki yang berkata: “Kemarilah! Gali lubang di sini
selama sepuluh minit kemudian engkau akan menemui batu
permata yang indah seperti zamrud yang nilainya ialah
seratus ringgit” Alangkah gila dan alasan yang tidak
menasabah jika dia menolaknya dengan berkata: “Tidak!
Saya tidak akan lakukan, kerana upah harian saya akan
berkurangan!”
Demikian jugalah keadaan engkau. Jika engkau
meninggalkan sembahyang yang difardhukan, maka segala
hasil daripada usaha dan amalan engkau dalam taman
tersebut akan terbatas pada perbelanjaan keduniaan yang
sedikit tanpa engkau mendapat faedah dan keberkatannya.
Sedangkan jika engkau menggunakan waktu rehat engkau
ketika waktu kerja untuk menunaikan sembahyang yang
merupakan wasilah bagi kerehatan jiwa dan pernafasan hati,
maka engkau dapat menambah perbelanjaan dan bekalan
akhirat di samping perbelanjaan keduniaan engkau yang akan
diberkati. Ini engkau akan peroleh melalui sumber yang
agung iaitu melalui dua khazanah maknawi yang kekal, iaitu:
Khazanah Pertama:Engkau akan mengambil*1bahagian engkau daripada tasbih yang diucapkan oleh setiap benda yang engkau lakukan dengan niat yang ikhlas yang terdiri daripada bunga-bungaan, buah-buahan dan tanam-tanaman di dalam kebun engkau.
Khazanah Kedua:Setiap benda yang memakan hasil daripada kebun engkau, sama ada binatang atau manusia, sama ada manusia yang memakannya melalui jalan membeli atau mencuri, maka ia menjadi seperti sedekah jariah bagi engkau jika engkau menganggap diri engkau sebagai wakil dan pegawai yang ditugaskan untuk mengagihkan harta Allah s.w.t. kepada para makhlukNya. Iaitu engkau bertindak atas nama Allah, Tuhan Pemberi Rezeki yang sebenar dan berdasarkan keredhaanNya.
Sekarang perhatikanlah pula orang yang meninggalkan
sembahyang. Bukankah besar kerugiannya? Bukankah dia
kehilangan kekayaan yang amat banyak? Bukankah dia akan
terus kehilangan dan muflis daripada memperoleh kekayaan
daripada dua khazanah yang sentiasa membekalkan kekuatan
maknawi kepada manusia dan mendorongnya untuk bekerja
dan berusaha dengan aktif? Bukankah sehingga dia mencapai
umur tua pun dia akan bosan dan jemu seraya berkata:
“Kenapakah aku perlu memenatkan diriku? Untuk siapakah
aku bekerja? Aku pasti akan meninggalkan dunia ini esok!”
Dengan itu, dia mencampakkan dirinya ke dalam dakapan
kemalasan.
Sedangkan lelaki pertama berkata: “Aku akan berusaha
bersungguh-sungguh untuk melakukan kerja yang halal di
samping ibadatku yang bertambah-tambah, agar aku dapat
mengirimkan cahaya ke kuburku dan dapat membuat
simpanan yang lebih banyak untuk akhiratku.”
Kesimpulan:
Ketahuilah wahai nafsu! Semalam sudah pun berlalu. Esok pula belum lagi tiba. Tiada jaminan bahawa engkau akan memilikinya. Oleh itu, perkirakanlah umurmu yang hakiki iaitu hari ini.
Paling kurang pun, gunakanlah satu jam daripadanya untuk diletakkan di dalam peti simpanan akhirat, iaitu masjid atau sejadah agar masa depan yang hakiki terjamin buatmu.
Ketahuilah juga bahawa setiap hari baru adalah pintu
baru yang terbuka bagi alam yang baru bagi engkau dan bagi
orang lain juga. Jika engkau tidak menunaikan sembahyang
pada hari tersebut, maka alam hari itu akan berlalu menuju ke
alam ghaib dalam keadaan gelap, mengadu dan berdukacita.
Ia juga akan menjadi saksi bahawa engkau mengabaikannya.
Setiap orang daripada kita mempunyai alamnya yang
tersendiri daripada alam tersebut. Jenis alam kita mengikut
amalan dan hati kita sendiri. Perumpamaannya adalah sama
seperti cermin. Gambaran yang kelihatan pada cermin adalah
sama dengan warna dan jenis cermin itu. Jika cermin
berwarna hitam, maka gambar yang kelihatan pada cermin
juga hitam. Jika cermin berkilat, maka gambar yang kelihatan
adalah jelas. Jika cermin tidak berkilat, maka gambar akan
kelihatan hodoh, bahkan sesuatu yang kecil akan kelihatan
besar dan tidak cantik … Begitu juga engkau wahai jiwa.
Dengan hati, akal dan amalan, engkau dapat mengubah
gambaran alam engkau. Dengan pilihan dan kehendak
engkau, engkau boleh menjadikan alam ini menjadi saksi
bahawa engkau mengambil berat atau mengabaikannya.
Demikianlah jika engkau menunaikan sembahyang dan
dengan sembahyang tersebut engkau mengadap Tuhan yang
tersebut akan bercahaya dan menuju kepada engkau dengan
segera, seolah-olah dengan niat sembahyang itu engkau telah
membuka suis cahaya lalu suis itu diterangi dengan lampu
sembahyang engkau, dan menghilangkan kegelapan …
Ketika itu, segala keadaan kucar kacir dan dukacita yang
melingkari engkau di dunia akan bertukar menjadi sistem
yang tersusun rapi, menjadi tulisan yang mempunyai makna
tertentu yang ditulis dengan kalam Qudrat Rabbani, lalu
terpancarlah salah satu cahaya daripada cahaya Allah.
Cahaya tersebut terpancar dan mengalir masuk ke dalam
hati engkau lalu menyinari alam hari engkau tersebut dan
memberikan penyaksiannya kepada Allah tentang cahaya
engkau itu.
Wahai saudaraku! Awaslah daripada berkata:
“Alangkah jauhnya sembahyangku daripada mencapai tahap sembahyang tersebut?”Kerana biji benih menanggung segala sifat-sifat pohon tamar yang sudah besar utuh itu di dalam bijiannya. Perbezaan hanya tersebut dari sudut penjelasan secara ringkas atau huraian. Begitu juga sembahyang yang dilakukan oleh orang awam, iaitu orang-orang seperti aku dan engkau. Dalam sembahyang itu terdapat sebahagian daripada cahaya tersebut dan terdapat satu rahsia daripada hakikat tersebut, sebagaimana yang terdapat di dalam sembahyang yang dilakukan oleh para wali Allah yang salih sekalipun perasaannya tidak merasakan demikian sedikitpun. Manakala Maha Mencipta alam tersebut lagi Maha Besar, maka alam kadar bercahayanya sembahyang tersebut, maka ia berlaku dengan kadar yang berbeza-beza, sebagaimana berbezanya peringkat yang berlaku kepada sesuatu biji benih sebelum ia bertukar menjadi sebuah pohon yang besar dan kukuh. Meskipun sembahyang mempunyai darjat atau martabat yang lebih banyak, namun ia tetap mempunyai asas daripada hakikat rabbani tersebut.
Ya Allah! Sampaikanlah selawat dan salam kepada orang yang berkata “Sembahyang adalah tiang agama”*2, serta kepada keluarga dan seluruh sahabat baginda.
DIPNOT
- Maqam ini merupakan pengajaran bagi seorang pekerja di dalam taman.
- Terdapat pengarang mengatakan hadis yang diriwayatkan ini dengan sanad yang dhaif. Hadis ini juga disebutkan oleh al-Ghazali di dalam al-Ihya’ dan diriwayatkan oleh Abu Nu’aim daripada Bilal bin Yahya, katanya: “Seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w. bertanyakan baginda tentang sembahyang. Lalu baginda menjawab: “Sembahyang adalah tiang agama.” Hadis ini mursal dan perawinya adalah thiqah. Namun, terdapat hadis yang lebih sahih diriwayatkan oleh Ahmad Bin Hanbal rahimahullah; Sabda baginda s.a.w., “Janji (perbezaan) di antara kita (orang Islam) dan mereka (orang kafir) ialah meninggalkan sembahyang. Sesiapa yang meniggalkan sembahyang, bererti dia telah kafir.” Maka, seharusnya tidak menjadi satu permasalahan jika digunakan bagi menyeru umat Islam menunaikan sembahyang. Cuma perlu beringat jika mahu dijatuhkan sebagai satu hadis. Nabi s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang berdusta diatas namaku, maka menempah tempat duduknya di neraka.”