abcd

Yoppa

nuffnang

Maktubat ke-21: Kasih Sayang Terhadap Ibubapa

بِاسْمِهِ سُبْحَانَهُ 1 وَاِنْ مِنْ شَىْءٍ اِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ2

اِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ اَحَدُهُمَاۤ اَوْكِلاَ هُمَا فَلاَ تَقُلْ لَهُماَ اُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا   وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِى صَغِيرًا   رَبُّكُمْ اَعْلَمُ بِمَا فِى نُفُوسِكُمْ اِنْ تَكُونُوا صَالِحِينَ فَاِنَّهُ كَانَ لِلْاَوَّابِينَ غَفُورًا3

WAHAI YANG TIDAK MENYEDARI TANGGUNGJAWAB! 

Yang mempunyai rumah yang mengandungi ibu/bapa yang tua, saudara tidak berdaya dan lemah, atau seorang beragama yang tidak dapat menyara hidup. Dengarkanlah ayat-ayat ini dan lihat bagaimana ia menunjukkan kepentingan dalam lima cara yang anda menunjukkan kasih sayang anak. Seperti kasih sayang ibubapa untuk kanak-kanak adalah satu realiti yang mulia kehidupan duniawi, penghargaan kepada ibu bapa juga adalah satu tugas yang mendesak dan paling berat. Ibu bapa penuh kasih sayang sanggup mengorbankan nyawa mereka untuk anak-anak mereka. Berkenaan ini, anak-anak yang cuba untuk menyenangkan mereka dan mendapatkan persetujuan mereka tanpa kehormatan ikhlas atau berkhidmat untuk mereka tanpa rela tidak mempunyai kemanusiaan, dan adalah raksasa tanpa penghargaan. Bapa dan ibu saudara dianggap ibu bapa.

Ketahuilah, kamu yang mengabaikan tanggungjawab sebegitu, adalah amat memalukan dan tidak bertanggungjawab; apabila ia berasa bosan dengan kewujudan mereka yang berterusan dan begitu berharap untuk kematian mereka. Sedarlah dan kembalikan kewarasan anda! Fahamilah betapa tidak adil (zalim) apabila hajatkan kematian orang-orang yang mengorbankan kehidupan mereka untuk kamu.

Wahai orang yang tenggelam dalam mengejar kehidupan! Tahu bahawa saudara anda yang kurang upaya, yang dianggap beban, adalah sumber keberkatan dan kesenangan. Jangan sekali-kali mengadu tentang kesukaran hidup, jikalau bukan kerana keberkatan dan kesenangan yang diberikan kepada anda ini, pasti kamu akan menghadapi kesusahan yang lebih berat. Jikalau bukan kerana saya mahu menjaga keringkasan warkah ini, pasti saya akan membuktikan perkara ini kepada kamu.

Saya bersumpah dengan Allah bahawa ini adalah satu realiti, biarpun syaitan dan kejahatan yang menguasai diri saya - menerimanya. Semua yang wujud boleh melihat bahawa Maha Penyayang, dan Maha Pengasih, Pencipta keMuliaan dan Kelimpahan, telah menghantar anak-anak ke sini bersama-sama dengan rezeki mereka: Yaitu susu ibu mereka. Dia memberi rezeki bagi warga tua yang seperti kanak-kanak, dan lebih layak dan memerlukan belas kasihan; dalam bentuk rahmat dan ghaib, tidak terlihat dengan mata kasar. Dia tidak melepaskan rezeki mereka kepada orang yang tamak lagi kejam.

Kebenaran yang dilafazkan dalam: 
اِنَّ اللهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُوالْقُوَّةِ الْمَتِينُ 4   وَكَاَيِّنْ مِنْ دَاۤبَّةٍ لاَ تَحْمِلُ رِزْقَهَاۤ اَللهُ يَرْزُقُهَا وَاِيَّاكُمْ 5 adalah diisytiharkan oleh semua makhluk hidup melalui lidah mereka. Jadi bukan sahaja adalah rezeki saudara-mara tua yang dihantar dalam bentuk rahmat, tetapi juga bahawa haiwan peliharaan, dijadikan sebagai teman kepada orang yang memberi makan dan menjaga mereka. Saya sendiri telah perhatikan ini: Tahun lalu, catuan harian saya adalah setengah sebuku roti. Saya sekerat mampu dengan  kadar ini sehingga empat ekor kucing menjadi tetamu harian saya. Sebaik sahaja mereka mula berkongsi roti, kadar yang sama adalah sentiasa mencukupi untuk kami semua. Saya melihat ini dengan begitu kerap hinggakan saya menjadi yakin bahawa saya mendapat manfaat daripada rahmat melalui kucing-kucing itu. Saya mengaku bahawa mereka tidak menjadi beban kepada saya; sebaliknya, saya terhutang budi kepada mereka.

Wahai manusia, anda adalah yang paling dihormati, mulia, dan layak dihormati antara semua makhluk. Di kalangan semua, orang-orang yang beriman adalah yang paling sempurna. Antara mukmin, oranh yang lemah dan warga tua yang paling layak dan memerlukan kehormatan dan belas kasihan. Antara yang lemah dan warga tua, saudara-mara lebih berhak menerima lebih banyak belas kasihan, kasih sayang dan perkhidmatan daripada yang lain. Antara saudara mara, ibu bapa adalah paling jujur, boleh dipercayai  dan sahabat yang paling intim. Jika haiwan adalah satu aliran yang berkat dan rahmat apabila ia kekal sebagai tetamu di rumah anda, pertimbangkan betapa kemurahan dan kasih sayang ibu bapa tua anda adalah tidak ternilai jika mereka tinggal bersama anda. Pemikiran tradisi (optimis) berikut menunjukkan satu cara yang penting untuk menghapuskan bencana:  لَوْ لاَ الشُّيُوخُ الرُّكَّعُ لَصُبَّ عَلَيْكُمُ الْبَلاَۤءُ صَبًّ 6

Jadi kembali kepada kewarasan anda. Jika anda telah diberikan kehidupan yang panjang, anda juga akan menjadi tua. Jika anda tidak menghormati ibu bapa, maka menurut kepada peraturan: اَلْجَزَاۤءُ مِنْ جِنْسِ الْعَمَلِ 7, maka nescaya anak-anak anda tidak akan menghormatimu kelak.  Seterusnya, menjadi pengaruh besar ke atas kehidupan akhirat anda, mendapatkan kerestuan ibubapa anda dan berkhidmat menyenangkan mereka adalah simpanan yang berharga untuk kehidupan akhirat anda. Jika anda sayangkan kehidupan duniawi ini, gembirakan hati mereka supaya anda boleh menjalani kehidupan yang menyenangkan. Jika anda menganggap mereka beban, mematahkan hati mereka menjadi mudah tersinggung, dan inginkan kematian mereka, anda akan menerima ancaman seperti dalam Al-Quran: خَسِرَ الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةَ8. Maka, bagi mereka yang inginkan rahmat Ar-Rahman, ia mestilah juga mengasihi orang-orang yang diamanahkan Allah.

Saya perasan bahawa Mustafa Cavus, saudara saya (seagama), selalunya berjaya dalam urusan duniawi dan rohani. Saya tidak faham mengapa, sehinggalah saya mendapat tahu bahawa dia tegas menjaga hak ibubapanya. Sesiapa yang mahukan kejayaan di kedua-dua dunia, harus berkelakuan sepertinya.

اَللّٰهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلٰى مَنْ قاَلَ : «اَلْجَنَّةُ تَحْتَ اَقْدَامِ اْلاُمَّهَاتِ»  وَعَلٰۤى اٰلِهِ وَصَحْبِهِ اَجْمَعِينَ10 
سُبْحَانَكَ لاَعِلْمَ لَنَاۤ اِلاَّ مَاعَلَّمْتَنَاۤ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ 11




NOTAKAKI

  1. Dengan Nama-Nya, Segala Pujian Bagi-Nya!

  2. “Dan sesungguhnya tiada bagi yang lain setanding Allah bagi Tasbih dan Segala Puji-pujian.”
    Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Israa' 17:44)
  3. “Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ha’, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): ‘Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.’ Tuhan kamu lebih mengetahui akan apa yang ada pada hati kamu; kalaulah kamu orang-orang yang bertujuan baik mematuhi perintahNya, maka sesungguhnya dia adalah Maha Pengampun bagi orang-orang yang bertaubat.” (Al-Isra' 17:23-25)

  4. “Sesungguhnya Allah sahaja Yang Memberi rezeki; Yang Mempunyai Kekuasaan tidak terhingga, lagi Yang Maha Kuat Kukuh kekuasaanNya” (Surah Adz-Dzariyat [51] : 58)

  5. “Berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu” (Surah Al-Ankabut [29] : 60)

  6. “Jikalau bukan kerana orang tua, yang berusia dua kali ganda, nescaya bala malapetaka akan datang membanjirimu,” - al-‘Ajluni, Kasyful-Khafa’, 2, 163; Al-Suyuti, Kanz al-‘Ummal, 9, 167; Al-Ghazali, Ihya’ ‘Ulum al-Din, 341; al-Haisami, Majma’ al-Zawa’id, 10, 227; Dan Al-Baihaqi, al-Sunan al-Kubra, 345

  7. “Setiap perbuatan akan dibalas dengan sesuatu yang setimpal dengannya.” al-‘Ajluni, Kasyful-Khafa’, i, 332 & ‘Ali al-Qari, al-Asrar al-Marfu’a, 103.

  8. “Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) « rugilah ia akan dunia dan akhirat », itulah kerugian yang terang nyata.” (Al-Hajj 22:11)

  9. Hadith:
    عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ جَاهِمَةَ السُّلَمِيِّ، أَنَّ جَاهِمَةَ، جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَدْتُ أَنْ أَغْزُوَ وَقَدْ جِئْتُ أَسْتَشِيرُكَ .‏‏ فَقَالَ ‏ هَلْ لَكَ مِنْ أُمٍّ‏؟ ‏.‏ قَالَ نَعَمْ ‏.‏ قَالَ ‏ فَالْزَمْهَا فَإِنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ رِجْلَيْهَا
    Maksud: Daripada Mu'awiyah bin Jahimah As-Sulami meriwayatkan bahawa bapanya (Jahimah) telah bertemu Rasulullah. Dan beliau berkata, “Wahai Rasulullah! Aku mahu keluar berperang dan aku telah datang bagi bertanyakan nasihatmu.” Baginda bertanya, “Adakah kamu masih mempunyai ibu?” Beliau jawab, “Ya.” Lalu baginda bersabda, “Luangkanlah masa dengannya. Kerana sesungguhnya syurga terletak di celah kakinya.” - Sunan An-Nasai, 25, no 20.

  10. Ya Allah, limpahkanlah keberkatan dan ketenangan kepada orang yang berpegang kepada: (kata-kata) “Syurga dibawah telapak kaki ibu” dan pada Keluarga dan Kenalannya.

  11. Maha Suci Engkau(, Ya Allah)! Kami tidak mempunyai sebarang pengetahuan melainkan apa yang Engkau telah berikan kepada kami. Sesungguhnya, Kau adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.