abcd

Yoppa

nuffnang

Lamaah ke-20: Risalah Ikhlas I

Sebenarnya Lama’ah ini ialah Noktah Pertama bagi Masalah Kedua yang terdiri daripada lima noktah bagi Lama’ah Ketujuh Belas.  Kerana kepentingannya, ia telah dijadikan Lama’ah Kedua Puluh.

Catatan: Berbanding dengan tempat-tempat lain, suatu kemujuran yang wajar disyukuri bagi Isparta yang diberkati ialah perselisihan yang penuh persaingan antara ahli-ahli taqwa, ahli tarekat dan ahli ilmu tidak kelihatan di situ. Sebenarnya walaupun kasih-sayang dan kesatuan sebenar yang diperlukan tiada, namun berbanding dengan tempat-tempat lain, perselisihan dan persaingan yang merugikan juga adalah tiada.




 اِنّآ اَنْزَلْنَا اِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ الله مُخْلِصًا لَهُ الدِّينُ أَلاَ لِلَّـهِ الدِّينُ الْخَالِصُ1

هَلَكَ النَّاسُ إِلاَّ الْعاَلِمُونَ وَهَلَكَ الْعَالِمُونَ إِلاَّ الْعَامِلوُنَ وَهَلَكَ الْعَامِلُونَ إِلاَّ الْمُخْلِصُونَ وَالْمُخْلِصُونَ عَلٰى خَطَرٍ عَظِيمٍ 2
Ayat dan hadis di atas menunjukkan ikhlas sebagai suatu asas yang sangat penting dalam Islam. la menjadi landasan utama dalam semua urusan agama. Di antara banyak hal yang terkait dengan ikhlas, secara ringkas kami hanya akan menyebutkan lima noktah.

[NOTA: Tanda keuntungan mubarak Isparta yang menyebabkan seseorang untuk bersyukur; adalah bahawasanya berbanding dengan tempat-tempat lain, tidak ada persaingan dan pertikaian yang zahir diantara orang-orang yang bertakwa, ahli tarekat sufi, dan golongan ulama. Malah biarpun kasih sayang dan kesatuan hakiki yang diperlukan tidak hadir, sebenarnya tidak ada persaingan atau konflik yang membahayakan.]



NOKTAH PERTAMA


Ada sebuah pertanyaan yang sangat penting dan menggerunkan sekaligus menghairankan:
“Mengapa para agamawan, ilmuwan, dan ahli tarekat (sufi) yang merupakan ahli hak dan ahli wifak sebagai orang-orang yang mendapat petunjuk, taufik, dan restu dari-Nya masih saling bertelagah akibat persaingan? manakala para ahli dunia, ahli ghaflah, hatta golongan sesat dan ahli nifak mampu bersatu tanpa perlu pertikaian dan seumpamanya antara yang satu dengan lainnya? Padahal ketika keharmonian tersebut merupakan hak milik ahli wifak, dan perselisihan merupakan kelaziman ahli nifak dan golongan celaka. Mengapakah kebenaran ini telah berpindah ke sana dan kebatilan itu datang ke sini?”
Jawapannya: Kami akan menjelaskan tujuh sebab antara banyak-banyak punca yang mengakibatkan timbulnya keadaan menyedihkan dan tragis serta mampu menitiskan air mata ahli hamiyyah ini:

Sebab Pertama


Perselisihan di antara kumpulan benar bukan kerana mereka tidak berpegang pada kebenaran. Begitu juga sebaliknya, keharmonian dan persatuan dikalangan kumpulan yang sesat bukan kerana mereka tunduk pada kebenaran. Namun, tugas dan fungsi tertentu  telah ditetapkan dalam lapisan masyarakat seperti ahli dunia, ahli politikus, cendikiawan, serta sebagainya yang telah menerima pendidikan sekular; Maka setiap kumpulan, kelompok, masyarakat, dan komuniti memiliki tugas masing-masing dan tentunya habuan materialis yang mereka dapatkan atas kesetiaan mereka itu juga sudah jelas dan berbeza satu dengan yang lain. Demikian pula dengan habuan moral psikologi yang mereka dapatkan dari orang lain termasuk perhatian bagi tujuan penghargaan, kemasyhuran dan kebanggaan begitu jelas, khusus, dan berbeza antara satu sama lain.3 Dengan demikian, tidak ada yang menjadi faktor penyebab timbulnya persaingan, pertikaian, atau kedengkian di antara mereka. Juga tidak ada alasan bagi mereka untuk berdebat dan bertikai. Kerana itu, mereka dapat menjadi harmoni meskipun sedang melalui jalan yang rosak.

Adapun orang beragama, para ulama, dan ahli sufi tugas masing-masing mereka tertuju kepada seluruh masyarakat, upah duniawinya tidak jelas. Begitu pula dengan kedudukan sosial dan penghargaan yang mereka dapatkan. Ada banyak calon bagi sebuah kedudukan serta ada banyak tangan yang menginginkan upah materialis maupun psikologis. Dari sinilah muncul pertikaian, persaingan, kedengkian, dan kecemburuan. Sebagai akibatnya, keharmonisan berubah menjadi penyakit nifak dan kesatuan berubah menjadi perpecahan.

Penyakit kronik ini tidak akan dapat disembuhkan kecuali dengan diberi ubat ikhlas yang benar-benar mujarab. Dengan kata lain, seseorang harus berusaha mengaplikasikan firman‌ Allah yang berbunyi:

 إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى اللَّـهِ

Caranya adalah dengan lebih mengedepankan kebenaran dan petunjuk ketimbang mengikuti hawa nafsu dan egoisme, serta dengan mewujudkan perintah al-Quran ini:
وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ الْمُبِينُ
Iaitu dengan tidak mengharap upah materialistik dan jiwa (pujian) dari manusia 4  sekaligus menyedari bahawa pujian manusia, penghargaan dan penghormatan mereka berasal dari kurniaan Allah semata. Sama sekali bukan kerana tugasnya yang hanya sekadar menyampaikan. Sehingga berhasil mendapatkan keikhlasan. Jika tidak, ia akan kehilangan keikhlasan.

Sebab Kedua


Kesatuan kaum yang sesat bersumber dari kehinaan mereka, sedangkan perbezaan kaum yang mendapat hidayah bersumber dari kemuliaan mereka. Sebab, kerana ahli dunia, kaum yang sesat dan lalai itu tidak berpegang pada kebenaran, maka mereka berada dalam keadaan yang lemah dan hina. Mereka sadar bahwa mereka perlu mendapatkan kekuatan, memperoleh bantuan, serta bersatu dengan yang lain. Mereka sangat membutuhkan persatuan tersebut meskipun berada dalam jalan kesesatan. Seolah-olah mereka mendukung kebenaran dalam kebatilan, tulus dalam kesesatan, menampakkan keteguhan dalam kekufuran, serta bersatu dalam kemunafikan, sehingga mereka berhasil. Sebab, keikhlasan yang tulus, meskipun dalam hal kebatilan, takkan hilang percuma dan takkan sia-sia. Ketika seseorang meminta sesuatu dengan tulus ikhlas, Allah akan memberikan untuknya. 5

Sementara kaum yang mendapat hidayah, para ulama, dan para ahli tarekat, kerana mereka bersandar pada kebenaran, kerana masing-masing mereka hanya berpikir redha Allah di jalan mereka dan bersandar pada taufik-Nya, maka mereka memiliki kehormatan secara maknawi yang bersumber dalam perjalanannya mereka. Ketika mereka merasa lemah, mereka berlindung dan meminta bantuan kepada Allah ketimbang kepada manusia. Maka mereka tidak merasa perlu bantuan dari orang-orang yang secara lahiriah berseberangan akibat perbezaan jalan dengan mereka.

Ketika kesombongan dan egoisme telah mengantarkan seseorang pada sangkaan bahwa dirinya benar sementara yang lain salah, maka ketika itulah terjadi perpecahan dan persaingan sebagai ganti dari persatuan dan kecintaan. Dengan demikian, ia tidak lagi ikhlas serta amalnya menjadi runtuh.

Jawapan satu-satunya bagi keadaan di atas serta penangkal yang dapat menghindarkan dampak buruknya ada sembilan perkara:
  1. Bertindak secara positif. Iaitu seseorang bergerak sesuai dengan kecintaan terhadap jalannya. Permusuhan jalan yang lain dan kekurangan orang lain tidak berpengaruh pikiran dan pengetahuannya serta dia tidak sibuk dengan mereka.
  2. Bahkan ia harus mencari ikatan-ikatan kesamaan yang bisa menyatukan berbagai aliran dalam Islam apa pun bentuknya di mana berbagai ikatan itu dapat menumbuhkan rasa cinta serta menjadi sarana persaudaraan dan persatuan.
  3. Setiap pengikut madzhab atau sebuah jalan yang benar boleh berkata, “Mazhab atau jalanku benar dan lebih utama” tanpa mencampuri urusan mazhab orang Iain. Ia tidak boleh berkata, “Yang benar adalah mazhab atau jalanku saja”atau, “Kebaikan dan keindahan hanya ada pada mazhabku” yang hal itu bererti menyalahkan mazhab lainnya.
  4. Mengetahui bahwa bersatu dengan kelompok yang benar merupakan salah satu sarana untuk mendapat taufik Ilahi sekaligus salah satu penyebab kemuliaan Islam.
  5. Ketika kelompok yang sesat dan batil yang dalam bentuk jamaah mulai menyerang kelompok al-haq, memahami bahwa pertahanan yang bersifat peribadi yang paling kuat kalah terhadap mereka seraya membentuk pribadi kolektif dengan persatuan di antara ahlu haq dan menjaga kebenaran terhadap pribadi kolektif kelompok sesat.
  6. Menyelamatkan kebenaran dari kekuatan kaum batil.
  7. Meninggalkan sikap sombong dan egoisme.
  8. Meninggalkan kehormatan yang ia salah pengertian,
  9. Meninggalkan perasaan persaingan yang tidak penting.
Dengan sembilan unsur di atas, keikhlasan akan dapat diperoleh serta manusia akan dapat menjalankan tugasnya secara tepat dan benar. 6

Sebab Ketiga


Perselisihan yang terjadi di antara ahlul haq tidaklah disebabkan oleh kelemahan dan ketiadaan cita-cita. Sebaliknya keharmonisan kaum yang sesat tidak disebabkan oleh adanya citacita yang tinggi. Tetapi, perselisihan ahlul haq di atas disebabkan oleh adanya penyalahgunaan cita-cita yang tinggi itu, sedangkan persatuan kaum yang sesat akibat kelemahan dan ketidakberdayaan yang bersumber dari ketiadaan cita-cita.

Yang menyebabkan ahlul haq salah dalam mempergunakan cita-cita yang kemudian mengarah pada perpecahan, kecemburuan, dan kedengkian adalah sikap yang terlalu berlebihan dalam menginginkan pahala akhirat—yang sebetulnya merupakan tindakan terpuji— serta tidak pernah merasa cukup dalam tugas ukhrawi. Yakni dengan ucapan “Biarkan aku sendiri yang mengumpulkan pahala ini. Akulah yang membimbing manusia sehingga mereka hanya mendengar perkataanku saja” ia mengambil posisi sebagai pesaing dengan saudaranya sendiri yang sebetulnya sangat membutuhkan rasa cinta, pertolongan, persaudaraan, dan uluran tangan darinya. Atau, dia juga mungkin berujar, “Mengapa murid-muridku pergi kepada orang lain? Mengapa jumlah muridku kalah dari jumlah muridnya?”, sehingga sifat egoisme yang ada padanya memanfaatkan peluang ini dan mengarahkan sifat cinta kedudukan yang merupakan sifat tercela. Keikhlasannya pun menjadi hilang dan terbukalah pintu riak.

Penawar untuk menyembuhkan kesalahan, luka parah, dan penyakit rohani yang kronik itu adalah adanya pengetahuan bahwa redha Allah hanya dapat diperoleh dengan sikap ikhlas. Redha Allah bukan bergantung pada banyaknya pengikut, juga bukan kerana keberhasilan. Sebab banyaknya pengikut dan keberhasilan bergantung pada tugas Ilahi, maka ia tidak dapat diminta, melainkan dikasih oleh Allah.

Ya, kadangkala satu kalimah menjadi penyebab keselamatan sekaligus penyebab untuk mendapatkan redhai Allah Ta’ala. Besarnya kuantitas tidak boleh menjadi ukuran. kerana dapat jadi membimbing satu orang saja menjadi amal yang diredhai Allah Ta’ala dengan nilai yang setara dengan membimbing ribuan orang. Selanjutnya, keikhlasan dan mendukung kebenaran bererti menyetujui kemaslahatan kaum muslimin yang berasal tempat mana dan siapa saja . Jika tidak, pandangan “mereka hanya mendapatkan pelajaran dari saya, sehingga aku mendapatkan pahala akhirat” merupakan tipuan nafsu dan egoisme.

Wahai orang yang rakus terhadap pahala dan tidak merasa cukup dengan amal akhirat! Ada sebagian nabi diutus bahwa meskipun pengikut mereka terbatas dengan beberapa orang saja, mereka mendapatkan ganjaran yang tak terhingga dari tugas kenabian yang suci. Jadi, keutamaan tidak terletak pada banyaknya pengikut, melainkan pada redha Allah Ta’ala. kerana itu, siapakah dirimu wahai orang yang rakus hingga ingin agar semua orang mendengarmu? Lalu engkau melalaikan kewajibanmu serta berusaha mencampuri urusan dan ketentuan Allah? Membuat orang lain menerima engkau dan masyarakat berkumpul di sekitarmu adalah tugas Allah SWT. Lakukanlah kewajibanmu serta janganlah engkau mencampuri tugas Allah!

Selanjutnya yang mau mendengarkan kebenaran serta yang membuat sang juru dakwah mendapatkan pahala tidak terbatas pada jenis manusia semata. Tetapi masih ada hamba-hamba Allah yang mempunyai perasaan, para makhluk halus, dan para malaikat yang memenuhi serta mendiami alam ini. Jika engkau menginginkan banyak pahala ukhrawi, hendaknya bersikap ikhlas dan jadikan ia sebagai landasan amalmu. Kemudian jadikan redha Allah sebagai tujuan satu-satunya dalam beramal agar semua ucapan baik yang keluar dari lisanmu menjadi hidup tersebar di angkasa dalam nuansa ikhlas dan niat yang tulus. Sehingga ia sampai ke pendengaran para makhluk Allah di atas yang tak terhitung banyaknya. Dengan begitu bererti engkau telah menyinari mereka dan mendapat imbalan pahala yang berlipat-lipat ganda. Sebab, ketika engkau misalnya mengucapkan alhamdulillah, dengan perintah Allah ucapanmu itu akan ditulis dengan jutaan kata alhamdulillah, baik kecil maupun besar di angkasa. Allah telah menciptakan pendengaran yang tak terhitung banyaknya yang mendengar ucapan baik tersebut. Sebab kreasi Allah Yang Maha Bijak tak ada yang sia-sia. Ketika keikhlasan dan niat yang tulus itu telah membuat hidup ucapan-ucapan yang tersebar di angkasa tersebut maka ia akan segera masuk ke dalam pendengaran para makhluk yang tak tampak tadi secara nikmat, seperti nikmatnya buah yang lazat. Tetapi jika tidak, ucapan itupun menjadi tidak nikmat, bahkan berbagai pendengaran menjauhinya sehingga pahalanya hanya terbatas pada apa yang terucap oleh mulut. kerana itu, para pembaca al-Quran yang resah kerana suara mereka yang kurang bagus lalu mengeluh kerana tidak didengar orang hendaknya betul-betul memperhatikan hal di atas.

Sebab Keempat


Perselisihan secara bersaing di antara mereka yang mendapat petunjuk bukan disebabkan oleh kerana mereka tidak memikirkan akibat serta bukan kerana mereka berpikiran pendek. Sebaliknya persatuan secara tulus di antara kaum yang sesat bukan kerana mereka memikirkan akibat dan bukan kerana mempunyai pikiran yang mendalam. Akan tetapi kelompok yang mendapat petunjuk itu tidak dapat istiqamah dan tidak dapat mencaga keikhlasan sehingga mereka tidak dapat mempertahankan kedudukan mereka yang tinggi seraya jatuh ke dalam jurang perpecahan. Padahal mereka tidak menuruti godaan nafsu yang buta dan mengikuti kecenderungan akal dan kalbu yang berpandangan jauh.

Sementara kaum yang sesat, dengan pengaruh hawa nafsu dan tuntutan perasaan yang buta, tidak melihat akibat dan lebih mengutamakan satu sen kelazatan duniawi daripada ribuan kelazatan ukhrawi, mereka bersatu padu dan berkumpul untuk mendapatkan keuntungan dunia dan kelazatan yang bersifat sementara. Ya, para penghamba nafsu rendahan yang kalbunya telah mati itu bersatu dan hidup rukun guna meraih kepentingan duniawi yang singkat.

Kerana kelompok yang mendapat petunjuk mengarah perhatiannya kepada buah kesempurnaan dan imbalan ukhrawi yang terkait dengan akhirat dan masa depan, serta prinsip-prinsip tinggi yang berasal kalbu dan akal, maka seharusnya mereka beristiqamah dengan semestinya, bersikap ikhlas secara sungguhsungguh dan mencapai persatuan yang rela berkorban. Namun kerana mereka tidak mampu melepaskan diri dari egoisme, bertindak kelampauan, maka mereka kehilangan persatuan yang merupakan sumber kekuatan mulia, keihklasan merekapun kemudian menjadi hilang, amal-amal ukhrawi mereka ternoda, dan tidak mudah untuk mencapai redha Allah Ta’ala. ubat dari penyakit ganas ini adalah hsebagai berikut dengan rahsia, “Cinta kerana Allah”:
  • Bangga ketika berjalan bersama orang-orang yang meniti jalan kebenaran. 
  • Mengikuti mereka
  • Menyerahkan kehormatan kepemimpinan kepada mereka.
  • Membuang rasa ujub dan sombong, sebab dapat jadi orang yang meniti jalan kebenaran itu lebih baik dan lebih utama daripada kita sehingga keikhlasan itupun mudah diraih.
  • Mengetahui bahwa amal yang sedikit tetapi disertai dengan keikhlasan lebih baik daripada amal segudang yang tidak disertai keikhlasan.
  • Lebih senang untuk tetap menjadi pengikut tanpa berupaya menjadi pimpinan yang penuh tanggung jawab dan bahaya.
Ubat dan penawat bagi penyakit ganas tersebut adalah dengan bersikap ikhlas, serta lapangkan diri untuk bersama golongan orang mukmin yang menjalankan tugas-tugas ukhrawi hakiki; seiring dengan prinsip berniat ikhlas kerana Allah; dengan mengikuti mereka dan melepaskan kuasa kepimpinan kepada mereka; disamping menetapkan pemikiran bahawa seseiapa yang berjalan fisabilillah adalah lebih baik daripada diri sendiri, maka menghancurkan ananiyah dan ego, lalu memperolehi keikhlasan. Kebahagiaan juga boleh didapati diluar penyakit itu dengan memahami bahawa walaupun hanya satu amal kecil yang dilakuan dengan ikhlas adalah lebih baik daripada 1000 amalan tanpa keikhlasan; seiring dengan pilihan sebagai pengikut berbanding pemimpin, yang sering dikelilingi dengan bahaya dan tanggungjawab di sekitarnya. Maka apabila ada keikhlasan hakiki, tugas-tugas ukhrawi seseorang dapat dijalankan dengan betul.

Sebab Kelima


Perpecahan di antara kelompok yang mendapat petunjuk tidak bersumber dari kelemahan mereka. Sebaliknya persatuan kaum yang sesat tidak bersumber dari kekuatan mereka. Tetapi perpecahan di antara kaum yang mendapat petunjuk itu kerana mereka tidak merasa membutuhkan kekuatan. Sebab keimanan mereka sudah bersambung dengan sandaran yang sangat kuat. Adapun persatuan kaum yang sesat terwujud kerana mereka merasa lemah dan papa sebab tidak mempunyai sandaran kekuatan. Dari sinilah kemudian orang-orang yang lemah itu bersatu secara kuat, sementara orang-orang yang kuat tadi kerana tidak merasa perlu bersatu akhirnya tidak pernah bersatu. Tak ubahnya seperti singa yang tidak merasa perlu bersatu sehingga ia hidup sendiri. Sementara kambing liar hidup berkelompok kerana takut kepada serigala. Dengan kata lain, perkumpulan orang-orang yang lemah itu begitu kuat, sedangkan perkumpulan orang-orang yang kuat sangat lemah.7

Ada isyarat halus tentang hal ini dalam al-Quran, iaitu ketika menyandarkan kata kerja qala (berkata) yang berbentuk maskulin kepada sekelompok wanita yang sebetulnya feminin. Allah berfirman:  قَالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ . Sebaliknya kata qalat yang berbentuk feminin dipergunakan bagi sekelompok lelaki seperti dalam firman-Nya, قَالَتِ الأَعْرَابُ . Hal itu secara tidak langsung menunjukkan bahwa persatuan wanita yang lemah itu menjadi kuat dan memiliki semacam sifat kejantanan sehingga memakai bentuk maskulin dengan kata qala. Adapun para lelaki yang kuat itu, kerana bersandar pada kekuatan mereka, apalagi orang-orang Arab Badui, maka mereka pun sangat lemah sehingga seolah-olah mempunyai semacam sifat wanita, seperti takut, hati-hati, dan lembut. Sebagai akibatnya kata kerja yang dipakai berbentuk feminin, qalat.

Ya, mereka yang berpegang pada kebenaran tidak merasa membutuhkan bantuan orang lain dengan tawakkal dan kepasrahan yang bersumber dari iman kepada Allah yang merupakan titik sandaran yang sangat kuat. Bahkan, andaipun membutuhkan orang lain, mereka tidak akan bersandar secara kuat. Adapun ahli dunia, kerana lalai kepada kekuatan sandaran mereka yang hakiki, merekapun merasa lemah dan tak mampu melaksanakan urusanurusan dunia. Mereka merasa perlu bantuan yang lain sehingga mau bersatu dan berkorban secara sungguh-sungguh.

Demikianlah kerana para pencari kebenaran tidak mengetahui kekuatan yang terdapat di balik persatuan serta kerana mereka tidak mempedulikan persatuan, akhirnya mereka terjerumus kepada sebuah akibat yang fatal, iaitu perpecahan. Sebaliknya kerana kaum yang batil dan sesat itu menyadari kekuatan besar di balik persatuan, maka merekapun memperoleh sarana yang paling dapat mengantarkan kepada tujuan mereka, iaitu persatuan.

Agar dapat selamat dari kenyataan orang menyedihkan ini dan agar dapat terlepas dari penyakit ganas, iaitu penyakit perpecahan yang menimpa kaum yang haq, maka kita harus menjadikan larangan Ilahi dalam ayat berikut:
 وَلاَ تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ
Serta perintah Tuhan yang berbunyi:
  وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ

Sebagai semboyan amal dalam kehidupan sosial. Kemudian kita juga harus mengetahui bahaya besar dari sebuah perpecahan bagi Islam dan kaum muslimin serta bagaimana perpecahan itu akan memudahkan jalan bagi kaum sesat untuk bertindak sesuka hati kepada ahlul haq. Selain itu, kita juga harus bergabung dengan rombongan iman yang menuju kepada kebenaran lewat pengorbanan dan perasaan yang bersumber dari kelemahan total, disamping menghilangkan sikap riak guna sampai kepada ikhlas.

Sebab Keenam


Perpecahan ahlul haq terjadi bukan diakibatkan oleh tidak adanya kemuliaan, rendahnya cita-cita atau semangat. Sebaliknya persatuan kaum sesat yang hanya mencari dunia bukan diakibatkan oleh adanya kemuliaan, semangat dan tingginya cita-cita. Namun, sebagian besar ahlul haq lebih mengarahkan perhatian mereka kepada pahala akhirat sehingga perhatian dan antusias mereka pada berbagai persoalan penting tersebut menjadi terbagi. Selain itu, kerana mereka tidak mempergunakan sebagian besar waktu mereka —yang sebetulnya merupakan modal hakiki mereka—pada sebuah persoalan tertentu sehingga tidak ada kesepakatan dengan mereka yang berjalan di atas kebenaran. Sebab, persoalan yang ada sangat banyak dan medannya juga sangat luas.

Adapun para ahli dunia yang lalai itu, kerana mereka hanya mengarahkan perhatian kepada kehidupan dunia, maka mereka saling mengikatkan diri dengannya lewat ikatan yang kuat serta lewat seluruh perasaan, jiwa, dan kalbu mereka. Siapapun yang mengulurkan bantuan kepada mereka, pasti akan diterima secara baik. Mereka mempergunakan waktu mereka yang sangat berharga hanya pada persoalan-persoalan duniawi yang sama sekali tidak ada nilainya bagi ahlul haq. Mereka seperti tukang emas Yahudi gila yang membeli sepotong kaca tak bernilai dengan harga batu mulia yang mahal. Membeli sesuatu dengan harga yang sangat mahal disertai perasaan puas tentu saja akan membawa kepada keberhasilan dan sukses meskipun berada di jalan yang salah sebab di dalamnya ada keikhlasan yang sungguh-sungguh. Dari sinilah kita mengetahui mengapa kaum yang batil dapat mengalahkan kaum yang benar. Kaum yang benar itu tidak memiliki keikhlasan, serta jatuh pada kehinaan, kepura-puraan, dan riak. Mereka bersikap munafik dan bermanis muka kepada para ahli dunia yang tak mempunyai kemuliaan, cita-cita, dan semangat keagamaan.

Wahai ahlul haq! Wahai yang berjalan di atas syariah, hakikat, dan tarekat, wahai yang menuntut kebenaran! Maafkanlah kesalahan saudaramu dan tak usah kamu saling mencari aib untuk menyingkirkan penyakit perpecehan yang menakutkan itu! Beradablah dengan adab furqani yang berbunyi:
 وَإِذَا مَرُّواْ بِٱللَّغْوِ مَرُّواْ كِرَامًا 
Tinggalkan perselisihan internal ketika para musuh luar menyerangmu. Jadikanlah menolong ahlul haq dari kehinaan sebagai bagian dari tugas akhiratmu yang paling penting. Kerjakanlah perintah ratusan ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi SAW. untuk saling bersaudara dan tolong-menolong. Bersatulah dengan para saudaramu yang seagama dengan kekuatan yang melebihi persatuan yang dimiliki para ahli dunia yang lalai. Hindarkan faktor-faktor yang dapat membuatmu terjerumus kepada jurang perpecahan. Jangan sekali-kali berkata, “Saya akan menghabiskan waktu saya yang berharga ini dengan membaca beberapa wirid dan zikir serta dengan melakukan perenungan daripada hanya sibuk mengurusi hal sepele ini” sehingga engkau mundur dari medan perjuangan, melemahkan persatuan Islam.

Sebab, persoalan yang kau anggap sepele dan sederhana bisa jadi merupakan unsur yang sangat penting dalam jihad maknawi. Ketika seorang pasukan berjaga-jaga di tapal batas Islam untuk waktu tertentu, hal itu dapat sama nilainya dengan setahun ibadah, maka harimu yang berharga yang kau pergunakan untuk salah satu jihad maknawi, terutama di saat kritis sekarang ini di mana kaum yang benar berada dalam posisi lemah, menurutku harimu tersebut juga dapat senilai dengan penjagaan pasukan tadi. Dengan kata lain, ganjarannya sangat besar. Bahkan dapat jadi, satu harimu tersebut seperti seribu hari. Sebab, selama sebuah amal dilakukan kerana Allah dan di jalan-Nya, jangan melihat pada kecil atau besarnya amal tersebut. Hal kecil yang dilakukan pada sesuatu yang diredhai Nya jika disertai ikhlas akan menjadi bintang gemerlap. kerana itu, jangan sebabnya yang dilihat, tetapi lihatlah pada hasil dan akibatnya. Jika ia sudah diredhai oleh Allah dan dilakukan dengan ikhlas, pasti ia takkan menjadi persoalan kecil, tetapi sangat besar.

Sebab Ketujuh


Perpecahan dan persaingan yang terjadi di antara ahlul haq bukan disebaban oleh adanya kecemburuan di antara mereka juga bukan kerana mereka rakus kepada dunia. Sebaliknya, persatuan kaum yang lalai dan ahli dunia bukan disebabkan oleh kemuliaan dan keluhuran budi mereka. Hanya saja kaum yang benar itu tidak mampu menjaga cita-cita tinggi dan keluhuran budi yang berasal dari hakikat serta tidak mampu menjaga keadaan persaingan yang bersih di jalan yang benar. Mereka menyalahgunakannya pada tahap tertentu akibat masuknya orang-orang yang tidak ahli. Sehingga mereka terjeremus dalam perpecahan, akibatnya mereka merugikan diri mereka sendiri dan kaum muslimin.

Adapun kaum yang sesat dan lalai, kerana tidak memiliki kemuliaan dan harga diri, maka mereka pun bersatu dengan siapa pun bahkan dengan orang-orang yang rendah sekalipun agar bisa mengambil keuntungan yang mereka tuju. Mereka berusaha untuk tidak membuat marah teman-teman serta para pemimpin yang mereka patuhi sampai ke tingkat disembah demi meraih keuntungan tadi. kerana itu mereka hidup rukun dengan orang-orang yang bersama mereka serta berkumpul bersama orang-orang yang mengejar keuntungan tersebut, apa pun bentuk perkumpulannya. Maka dengan tekad dan kesungguhan itu, mereka dapat sampai kepada tujuan.

Wahai ahlul haq, wahai yang diuji dengan perpecahan! Dalam keadaan yang sulit ini kalian telah meninggalkan sikap ikhlas dan tidak menjadikan redha Allah sebagai tujuan amal, maka kalian menyebabkan kehinaan dan kekalahan ahlul haq. kerana, sebab kecemburuan dan kedengkian adalah semua tangan ingin meraih sesuatu yang sama, semua perhatian tertuju kepada kedudukan yang sama, serta semua selera makan mengarah kepada makanan yang sama. Ketika itulah perselisihan, persaingan, dan perebutan itu memicu kedengkian dan terjemurus dalam kecemberuan. kerana dunia ini sempit dan singkat serta banyak orang merebut sesuatu yang sama, maka tidak dapat memenuhi keinginan manusia, sehingga terjerumuslah mereka dalam jurang persaingan.

Adapun di akhirat yang luas, setiap mukmin mendapatkan syurga seluas langit dan bumi yang terbentang sepanjang lima ratus tahun. 8

Masing-masing mereka memperoleh tujuh puluh ribu bidadari dan istana. kerana itu, tidak ada alasan sama sekali bagi mereka untuk saling mendengki dan bersaing. Dengan demikian jelaslah bahwa tidak ada kata dengki pada pelaksanaan amal-amal saleh yang mengarah kepada akhirat. Siapa yang mendengki bererti ia riak. Dengan kata lain, ia mencari keuntungan duniawi yang dibungkus dengan label amal saleh. Atau, ia benar-benar bodoh tidak mengetahui tujuan amal saleh serta tidak mengetahui bahwa keikhlasan merupakan ruh dan landasan amal saleh. Melalui persaingan ia menuduh rahmat Ilahi yang luas dengan membawa sejenis rasa permusuhan terhadap wali Allah.

Di sini kami akan menyebutkan sebuah peristiwa yang menguatkan kenyataan di atas. Salah satu teman kami menyimpan kebencian dan permusuhan kepada seseorang. Ketika orang yang dibencinya itu dipuji dalam sebuah majlis yang dihadirinya berikutan ucapan berikut: “Ia adalah orang yang soleh. la termasuk wali Allah”, ia tidak terpengaruh dan tidak resah dengan pujian yang diarahkan pada musuhnya itu. Namun, ada yang berkata: “Ia adalah orang kuat dan berani”. Rasa dengki dan cemburunya mulai timbul.

Melihat hal itu, kami berkata kepadanya: “Wahai teman, sesungguhnya kedudukan wali termasuk kedudukan yang paling mulia di akhirat nanti. Kedudukan tersebut tak dapat dibandingkan dengan yang lain. Kami lihat penyebutan kedudukan tersebut tak membuatmu bergeming. Sementara ketika disebutkan bahwa ia mempunyai sendi-sendi yang kuat—padahal keadaan itu juga dimiliki oleh banteng—dan keberanian yang juga dimiliki oleh binatang buas, engkau tampak sangat dengki kepadanya”

Mendengar hal tersebut, ia menjawab: “Kami berdua berkeinginan mencapai tujuan dan kedudukan tertentu di dunia. Kekuatan, keberanian, dan sejenisnya merupakan salah satu sarana untuk mencapai tujuan duniawi itu. kerana itu, aku cemburu kepadanya. Adapun tingkatan dan kedudukan akhirat tidak terbatas. Barangkali orang yang aku musuhi akan menjadi teman yang paling kucintai di sana.

Wahai ahli hakikat dan ahli tarekat! Mengabdi kepada kebenaran bagaikan memikul dan menjaga kekayaan yang banyak dan berat. Orang-orang yang memikul kekayaan tersebut merasa gembira dan sangat senang kalau ada orang-orang kuat yang mau membantu. Maka yang harus dilakukan adalah menyambut mereka dengan cinta yang tulus, lebih melihat pada kekuatan, pengaruh, dan bantuan mereka daripada diri sendiri, serta menerima mereka dengan kebanggaan yang selayaknya. Mereka merupakan para saudara yang hakiki serta para pendukung yang rela berkorban. Jika demikian, mengapa mereka masih dipandang dengan pandangan kedengkian, persaingan, dan kecemburuan hingga merusak keikhlasan? serta amal dan misi kalian selalu dipojokkan oleh kaum yang sesat. Mereka menempatkan kalian dalam posisi yang jauh lebih rendah dari mereka. Bahkan mereka menyamakan kalian dengan orang-orang yang memakan dunia lewat agama, menjadikan kalian termasuk orang yang rakus terhadap harta dunia, serta berbagai tuduhan sesat lainnya.

Satu-satunya ubat bagi penyakit ini adalah:
  • Menyalahkan nafsumu sendiri (diri sendiri). 
  • Bersama kawanmu yang berada di jalan kebenaran, bukan nafsumu. 
  • Berpegang pada nilai-nilai kejujuran dan pencarian kebenaran yang ditetapkan oleh para ulama, iaitu, “Jika seseorang senang ucapannya benar daripada orang lain dalam sebuah perdebatan dan senang juga lawannya salah dan keliru, maka ia adalah orang yang tidak adil”. Sebetulnya orang tersebut merugi kerana tidak mendapat sesuatu yang baru dari diskusi tersebut. Bahkan dengan itu ia boleh menjadi sombong. Padahal jika kebenaran muncul dari lisan musuhnya, hal itu tidak akan membuatnya rugi serta tidak akan membuatnya lupa diri. Bahkan ia dapat belajar sesuatu yang baru. Dengan kata lain, pencari kebenaran yang jujur, ketika melihat kebenaran ada pada musuhnya, ia akan menerima secara senang dan lapang.
Seandainya para pemeluk agama, ahli hakikat, ahli tarekat, serta para ulama menjadikan kaedah di atas sebagai prinsip hidup dan amal mereka, dengan izin Allah pasti mereka dapat bersikap ikhlas, beruntung dalam mengerjakan amal-amal ukhrawi, serta dengan rahmat dan kurniaan-Nya mereka dapat selamat dari musibah besar ini yang telah mengepung mereka dari segala sisi.


 سُبْحَنَكَ لاَ عِلْمَ لَنَآ إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ ٱلْعَلِيمُ ٱلْحَكِيمُ



Lama'ah ke-21: Risalah Ikhlas II 




Dipnot:
  1. “Sesungguhnya Kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu dengan membawa kebenaran. Maka hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya. Ingatlah! (Hak yang wajib) kepada Allah ialah segala ibadat dan bawaan agama yang suci bersih.” (Surah az-Zumar [39]:2-3)

  2. “Telah binasa manusia melainkan mereka yang berilmu. Dan telah binasa mereka yang berilmu kecuali yang beramal. Dan telah binasa mereka yang beramal kecuali mereka yang ikhlas. Dan orang yang ikhlas berada dalam bahaya yang besar.” (Hadith ‘Uqud az-Zabarjad ii. 324; Dan al-‘Ajluni, Kasyf al-Khafa’, 2796; Dan al-Ghazali, Ihya ‘Ulum al-Din, No. 3, 414.; )

  3. Peringatan: Penghargaan dan penghormatan manusia tidaklah dicari, tetapi diberi. Andaipun penghargaan itu diraih janganlah senang dengannya. Jika seseorang senang dengannya, bererti ia hilang keikhlasan dan jatuh ke dalam riak. Adapun mengharapkan penghargaan dengan tujuan mencari popularitas dan nama baik bukan merupakan upah dan ganjaran, melainkan merupakan hukuman yang diakibatkan oleh ketiadaan ikhlas. Ya, mengharapkan penghargaan manusia dan popularitas yang bersebarangan dengan keikhlasan yang merupakan roh amal soleh mendapat kenikmatan terbatas hanya bertahan sampai pintu kubur. Padahal hal itu berubah menjadi azab kubur yang pedih setelah masuk kubur. kerana itu, janganlah mengharap penghargaan manusia, melainkan ia harus ditakuti dan dijauhi. Inilah yang harus diperhatikan oleh para pencari populariti dan mereka yang meminta penghargaan manusia.

  4. Meneladani sikap itsar seperti yang dimiliki oleh para sahabat Nabi SAW. sehingga mereka dipuji secara langsung oleh al-Quran. Yakni harus mendahulukan orang lain daripada diri sendiri dalam menerima hadiah dan sedekah, serta tidak menerima balasan atas pengabdian yang dilakukan demi agama. Bahkan di dalam hati tidak menuntutnya. Kalaupun kemudian diberi, hal itu harus dianggap sebagai kurniaan ilahi bukan semata-mata pemberian manusia. Sebab, tidak boleh meminta balasan duniawi atas pengabdian di jalan ukhrawi agar keikhlasan tetap terpelihara. Meskipun umat harus menjamin nafkah kehidupan mereka (orang-orang yang mengabdikan dirinya pada agama), dan mereka herhak menerima zakat, namun mereka tidak boleh meminta-meminta, melainkan diberi. Ketika mereka diberi sesuatu, mereka tidak boleh mengambilnya sebagai balasan atas tugas pengabdian agama. kerana itu, semampu mungkin lebih mengutamakan orang yang lebih berhak menerima disertai sikap redha dan qana'ah terhadap rezeki yang Allah berikan agar mendapatkan rahsia ayat al-Quran:
     وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ
    Maksudnya: “Mereka lebih mengutamakan orang lain daripada diri mereka sendiri, meskipun mereka sebenarnya memerlukan” (Surah al-Hasyr 59:9) Ketika itulah, seseorang akan menjadi ikhlas sekaligas dapat menyelamatkan diri dari bahaya.

  5. من جد وجد“Siapa yang berusaha dengan bersungguh-sungguh, ia akan dapat” merupakan prinsip nyata yang mempunyai pengertian luas dan komprehensif, termasuk dalam pengabdian kami.

  6. Ada hadis sahih yang menyatakan bahwa para penganut agama Nasrani yang hakiki pada akhir zaman nanti akan bersatu dengan ahlul Quran untuk menghadapi musuh bersama, iaitu atheisme. kerana itu, kaum mukminin pada zaman sekarang ini tidak hanya perlu bersatu di antara sesama mereka saja, tetapi juga perlu bersatu dengan para agamawan Nasrani yang hakiki untuk melawan orang-orang atheis yang merupakan musuh bersama mereka. Untuk sementara mereka harus meninggalkan perselisihan dan pertikaian yang ada.

  7. Hal ini diperkuat oleh kenyataan bahawa pertubuhan serta perkumpulan Eropah yang paling kuat, yang paling berpengaruh di masyarakat serta yang paling menonjol di Amerika dari satu sisi adalah persatuan wanita sebagai jenis kelamin yang lemah dan lembut. Mereka menuntut hak-hak dan kebebasan mereka sebagai perempuan. Demikian pula dengan persatuan bangsa Armenia sebagai kaum minoriti dan lemah di antara bangsa-bangsa di dunia. Mereka memperlihatkan pengorbanan dan keberanian yang luar biasa.

  8. Ada sebuah pertanyaan penting: “Bagaimana akal kita yang terbatas ini bisa menangkap hakikat dari riwayat yang menyebutkan bahwa seorang mukmin akan diberi surga seluas lima ratus tahun (perjalanan)?”

    Jawapannya: Sebagaimana di bumi ini setiap orang memiliki dunia sendiri yang bersifat sementara dan khusus seluas dunia. Tiang dunia itu adalah kehidupannya. Ia nikmati kehidupan di dunia tersebut dengan indera lahiri dan batininya sehingga ia dapat berkata, “Matahari bagaikan lampu penerang bagiku, sementara bintanggemintang laksana lentera”. Keberadaan makhluk yang lain tidak mengganggunya, melainkan mereka memakmurkan dan menghiasi dunianya sendiri. Hal yang sama meskipun sangat berbeda berlaku di surga. Disamping ada taman sendiri yang berisi ribuan istana dan bidadari, setiap mukmin memiliki surga pribadi seluas lima ratus tahun dari surga yang bersitat umum. Setiap mereka dapat bersenang-senang dengan kenikmatan surga sesuai surga dan keabadiaan dengan perasaan mereka yang berkembang sesuai darjat mereka masing-masing. Keberadaan orang lain sama sekali tidak mengurangi kenikmatan dan kepemilikannya, melainkan menguatkan serta menghiasi surga mereka yang khusus dan luas.

    Ya, sebagaimana manusia di dunia ini bersenang-senang dengan mulut, telinga, mata, serta perasaan dan indera lainnya sepanjang satu jam yang ia habiskan di taman, atau sepanjang satu hari yang ia habiskan dalam jalan-jalan, atau sepanjang perjalanan satu bulan yang ia habiskan di negaranva, atau satu tahun yang ia gunakan untuk perjalanan, maka demikian pula dengan di syurga. Hanya saja, di kerajaan yang kekal itu, indera perasa dan penciuman manusia dapat merasakan kenikmatan selama satu tahun apa yang sulit dinikmatinya di dunia selama satu jam di kebun yang rindang. Indera penglihatan dan pendengarannya dapat merasakan kenikmatan dari ujung ke ujung surga sepanjang lima ratus tahun apa yang dinikmatinya dalam perjalanan selama satu tahun di dunia. Setiap mukmin menikmati dengan perasaan yang berkembang sesuai dengan darjat dan pahala amal yang dilakukannya di dunia. (penulis)