MESKIPUN persoalan imamah merupakan persoalan yang bersifat furu namun kerana sering menjadi perhatian, ia kemudian dimasukkan ke dalam salah satu kajian keimanan dalam buku-buku ilmu kalam dan ushuluddin. Dari sisi ini ia memiliki kaitan dengan tugas pokok kita untuk mengabdikan diri pada al- Quran dan masalah iman. kerana itu, di sini saya juga sedikit membahasnya.
Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari kalangan kamu sendiri yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman. Maka jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan melainkan Dia; (Hanya) kepadaNya aku berserah diri, dan Dia-lah Tuhan yang memiliki Arasy yang Agung." (Surah At-Taubah [9] : 128-129)
Katakanlah: “Aku tidak meminta kepada kamu sebarang upah tentang ajaran Islam yang aku sampaikan itu melainkan kasih mesra kerana pertalian kerabat .”
(Asy-Syura 42:23)
BAHAGIAN PERTAMA:
Konsep As-Sunnah
Bahagian ini terbahagi kepada empat nuktah:
1. Nuktah Pertama
Ayat di atas menggambarkan sifat Rasulullah SAW yang begitu
mengasihi dan menyayangi umatnya. Ya, memang ada
beberapa riwayat sahih yang menjelaskan sifat kasih sayang beliau
yang sempurna terhadap umatnya. Contohnya adalah pada saat
seluruh manusia dibangkitkan nanti, ketika itu beliau teriak berkata, “Ummati, ummati”
(1) .
Padahal di saat tersebut setiap orang, bahkan para nabi sekalipun,
menyeru dengan ungkapan, “Nafsii, nafsii”. Mereka mengucapkan
hal tersebut kerana situasiyang mencekam dan menakutkan. Dalam riwayat
lain, sebagaimana riwayat ini disokong dan dibenarkan oleh para waliyullah
yang telah mencapai tingkat kasyaf, pada saat kelahirannya, ibunya (Aminah) juga mendengar beliau mengucapkan, “Ummati, ummati”. Demikianlah, keseluruhan
perjalanan hidup beliau yang harum semerbak yang memancarkan
keluhuran akhlak bermahkotakan kasih sayang menjelaskan kepada
kita tentang kecintaan dan kasih sayangnya yang sangat
sempurna. Selain itu, beliau memperlihatkan rasa cinta yang begitu
besar tadi dengan menzahir rasa keinginan yang tak
terhingga terhadap kiriman selawat dari umatnya. Selawat tersebut
menggambarkan sebegitu besar ikatan kasihnya terhadap mereka
semua.
Maka itu, sikap berpaling dari sunnah beliau yang mulia betul-betul
merupakan satu bentuk kekufuran yang sangat besar, bahkan
hal itu menjadi indikasi atas matinya hati nurani seseorang.
2. Nuktah Kedua
Contohnya adalah sikap Rasulullah SAW yang menunjukkan rasa
cinta dan perhatiannya yang besar kepada Imam Hasan dan Husein
di saat mereka masih muda belia bukan semata-mata kerana naluri
kasih sayang dan rasa cinta yang muncul dari adanya hubungan
keluarga. Akan tetapi kerana keduanya merupakan
pangkal dari rangkaian cahaya yang membawa salah satu misi
kenabian beliau yang agung. Keduanya menjadi sumber dari sebuah
komuniti agung yang mewarisi kenabian, serta menjadi cermin
dan teladan kenabian.
Ya, sikap Rasulullah SAW yang memeluk Hasan RA serta mencium
kepalanya dengan penuh kasih disebabkan oleh kerana banyak
sekali para pewaris kenabian, pembawa syariat agung, yang berasal
dari anak cucu Hasan serta bersumber dari keturunannya yang
bersinar dan penuh berkah itu. Di antara mereka adalah Syeikh Abdul Qadir al-Jailani, Ghawth al-A‘zam2. Dengan penglihatan kenabian, Rasulullah SAW
telah menyaksikan tugas suci yang diemban oleh orang-orang itu
di masa mendatang. Sehingga beliau menghargai dan menghormati
jasa dan pengabdian mereka. beliau mencium kepala Hasan RA
sebagai bentuk penghormatan dan sokongan.
Lalu, ketika Rasulullah SAW memberikan perhatian dan cinta yang
begitu mendalam terhadap Husin RA sebetulnya hal itu diperuntukkan
bagi keturunannya. Yaitu para imam agung yang berposisi
sebagai pewaris kenabian yang hakiki seperti Zainal Abidin dan
Ja'afar as-Sodiq. Ya, beliau mencium leher Husin RA, serta
beliau telah memtelah perlihatkan kasih sayang dan perhatian yang besar
kepadanya demi orang-orang nurani bagaikan mahdi yang akan
meninggikan panji Islam dan mengemban tugas kerasulan setelahnya.
Dengan mata hati Nabi yang mengetahui hal ghaib, Rasulullah SAW
dapat menyaksikan padang masyar padahal beliau masih berada
di dunia. Beliau dapat menyaksikan syurga di langit yang tinggi
serta menyaksikan malaikat yang terdapat nun jauh di sana padahal beliau
berada di bumi. Beliau juga dapat melihat berbagai peristiwa yang tertutup
tirai masa lalu yang gelap sejak zaman Nabi Adam AS.
Bahkan, beliau dapat melihat Allah Taala.
Adalah tidak aneh kalau kemudian penglihatannya yang bersinar
serta mata batinnya yang menembus masa depan dapat menyaksikan
para tokoh agung dan para imam pewaris kenabian yang berasal
dari keturunan Hasan dan Husin. Atas dasar itulah, beliau mencium
kepala keduanya atas nama mereka semua. Ya, dalam ciuman Rasulullah SAW,
terhadap Hasan RA terdapat bahagian besar yang dimiliki oleh
Syeikh Abul Qadir al-Jailani.
3. Nuktah Ketiga
Menurut sebuah pendapat, Firman Allah yang berbunyi:
اِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبىٰ,membawa pengertian; Rasulullah (Sallallahu'alaihiwasallam) yang mulia tidak pernah meminta dalam menjalankan tugas kerasulannya. Baginda hanyalah meminta kecintaan terhadap keluarganya.
Barangkali ada yang bertanya-tanya: Berdasarkan ayat di atas, ia menunjukkan seolah-olah suatu kelebihan dapat dicapai atas dasar hubungan kekeluargaan dan keturunan. Sementara, ayat al-Quran berikut ini:
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ ٱللَّهِ أَتقَـكُمْMenunjukkan bahawa tugas kerasulan terus berlangsung berdasarkan kedekatan seseorang kepada Allah, bukannya berdasarkan hubungan kekeluargaan..keturunan?
DIPNOT
- Ia adalah potongan dari sebuah hadis panjang yang membicarakan tentang syafa'at. Penulis (Ustadz Said) sengaja menyebutkan sebahagian dari hadis tersebut dengan maknanya. Hadis tersebut diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari no. 3340, 3361, dan 4712. Juga ia diriwayatkan oleh Imam Muslim dengan nombor 194, diriwayatkan oleh at-Tirmidzi dengan no. 2551. At-Tirmidzi mengatakan bahawa hadis tersebut hasan sahih. Semuanya berasal dari hadis Abu Hurairah ra. dengan konteks yang beragam.
- Syeikh Abdul Qadir adalah anak dari Abu Saleh bin Abu Muhammad al-Jili dan keturunan Imam Hasan bin Abi Talib RA. Manakala ibunya ialah anak Abdullah Shumaiya, keturunan Imam Husin bin Abi Talib RA. Oleh demikian, beliau adalah keturunan Imam Hasan dan Imam Husin, dan adalah jelas bahawa beliau adalah salah seorang ahli bait, keturunan Nabi SAW. Beliau telah dilahirkan dalam bulan Ramadhan, 470 Hijrah bersamaan 1077 Masihi. Beliau tinggal di Baghdad dan di sanalah beliau belajar ilmu hadis. Beliau telah berguru dengan Abu Said al-Makhrami al-Hanbali yang termasuk
salah satu mualim masyhur ketika itu.
Di antara tulisan masyur Abdul Qadir adalah Kitab al-Ghuniyah, Futuh al-Ghaib, dan al-Fathur-Rabbani.
Pada asalnya, beliau enggan berkahwin kerana menyangkakan bahawa ia akan menghalang seseorang dalam perjalanan menuju Allah. Namun, beliau tetap bernikah kerana mahu menurut sunnah Nabi Muhammad SAW. beliau mempunyai 4 orang isteri. Semua isterinya adalah baik dan solehah taat kepadanya. Beliau telah dikurniakan 49 orang anak; 27 lelaki dan selebihnya perempuan.
Beliau telah meninggal dunia pada usia 91 tahun dan dikebumikan di madrasahnya tahun 561 H. Lihat kitab al-Bidayah wan Nihayah 12: 252, Kasyfu adz-Dzunun 1211 dan 1240, Tabaqat al-Kubra 1: 126, serta al-A’lam 4: 47