Dengan Nama Allah Yang Maha Mengasihani Lagi Maha Penyayang. Hanya denganNya, kami memohon pertolongan.
Lafaz Bismillah – Dengan nama Allah – adalah induk bagi segala kebaikan, permulaan bagi setiap urusan. Kita juga
harus memulakan setiap perkara dengan bismillah. Wahai
jiwaku, ketahuilah sesungguhnya kalimah yang indah dan
berkat ini, di samping menjadi syiar Islam, ia juga merupakan
zikir seluruh makhluk yang ada mengikut bahasanya sendiri.
Andainya engkau mahu mengetahui sejauhmana kandungan
ucapan Bismillah yang mempunyai kekuatan agung yang
tidak pernah luput dan betapa luas keberkatannya yang tidak
pernah berakhir, maka dengarlah wahai diri akan hikayat
perumpamaan yang ringkas ini.
Sesungguhnya seorang badwi yang berkelana (bermusafir) di padang pasir, tentunya berlindung dengan ketua kabilah, bernaung di bawah naungannya agar terselamat daripada segala kejahatan musuh, agar terlaksana segala tugasnya serta memperolehi segala keperluannya. Sekiranya tidak, maka ia akan kekal keseorangan, terpinga-pinga dan tercengang-cengang di hadapan musuh yang terlalu ramai dan keperluannya yang tidak terbatas.
Begini ... kebetulan dua orang hamba Allah keluar berkelana. Salah seorang daripada mereka bersifat tawadhu’ dan seorang lagi pula terpedaya dengan diri sendiri. Maka yang tawadhu' itu bernaung kepada ketua, manakala yang terpedaya tadi menolak dari menerima sebarang naungan. Maka berkelanalah kedua-duanya itu di padang pasir.
Hamba Allah yang bernaung tadi setiap kali mendiami sebuah khemah dia menerima penghormatan dan penghargaan disebabkan kemuliaan nama ketua tersebut. Apabila berjumpa perompak, dia akan berkata; “Sesungguhnya aku berkelana di bawah naungan ketua itu”, lalu si perompak tadi akan melepaskannya.
Yang terpedaya pula, dia bertembung dengan pelbagai musibah dan kecelakaan yang bukan kepalang. Di sepanjang perjalanan dia sentiasa berada dalam keadaan cemas, takut dan terpinga-pinga. Lalu dia mengutuk dan mengeji dirinya sendiri.
Wahai diri yang tertipu, ketahuilah, engkau merupakan si badwi yang berkelana itu, dan dunia yang luas inilah padang pasirnya. Sesungguhnya kefakiran dan kedaifanmu tidak terbatas sebagaimana musuh dan kehendakmu juga tidak berkesudahan. Oleh yang demikian, maka bernaunglah dengan nama Malikul Abadi dan Hakimul Azali sebenar padang pasir tersebut, agar engkau terselamat daripada kelihatan terpinga- pinga di depan alam ini dan daripada kejinya perasaan takut bila berhadapan dengan musibah.
Ya! Sesungguhnya kalimah suci Bismillah umpama khazanah besar yang tidak akan pernah berkurangan isinya kerana dengan kalimah inilah kedaifanmu itu akan bergantung kepada rahmat yang maha luas bahkan terlebih luas daripada alam ini dan dengannya juga, kefakiranmu akan bergantung kepada kuasa yang amat hebat yang mentadbir kewujudan ini bermula daripada atom sehinggalah kepada cakerawala. Sehingga akhirnya, kedaifan dan kefakiranmu itu akan menjadi syafaat di sisi al-Qadirul Rahim, Pemilik bagi segala kemuliaan.
Sesungguhnya yang bergerak dan yang diam, yang berpagi dan berpetang, yang mengungkapkan kalimah Bismillah adalah seumpama orang yang terlibat dalam ketenteraan. Ia berurusan atas nama negara dan tidak gentar kepada sesiapapun. Ia berucap atas nama undang-undang dan negara, maka terlaksanalah segala urusannya dan tetaplah pendiriannya dalam menghadapi semua perkara. Kita telah menyebut pada permulaan tadi bahawa semua makhluk ini berzikir dengan bahasanya yang tersendiri iaitu dengan menyebut kalimah Bismillah ...Adakah ini benar?
Sesungguhnya seorang badwi yang berkelana (bermusafir) di padang pasir, tentunya berlindung dengan ketua kabilah, bernaung di bawah naungannya agar terselamat daripada segala kejahatan musuh, agar terlaksana segala tugasnya serta memperolehi segala keperluannya. Sekiranya tidak, maka ia akan kekal keseorangan, terpinga-pinga dan tercengang-cengang di hadapan musuh yang terlalu ramai dan keperluannya yang tidak terbatas.
Begini ... kebetulan dua orang hamba Allah keluar berkelana. Salah seorang daripada mereka bersifat tawadhu’ dan seorang lagi pula terpedaya dengan diri sendiri. Maka yang tawadhu' itu bernaung kepada ketua, manakala yang terpedaya tadi menolak dari menerima sebarang naungan. Maka berkelanalah kedua-duanya itu di padang pasir.
Hamba Allah yang bernaung tadi setiap kali mendiami sebuah khemah dia menerima penghormatan dan penghargaan disebabkan kemuliaan nama ketua tersebut. Apabila berjumpa perompak, dia akan berkata; “Sesungguhnya aku berkelana di bawah naungan ketua itu”, lalu si perompak tadi akan melepaskannya.
Yang terpedaya pula, dia bertembung dengan pelbagai musibah dan kecelakaan yang bukan kepalang. Di sepanjang perjalanan dia sentiasa berada dalam keadaan cemas, takut dan terpinga-pinga. Lalu dia mengutuk dan mengeji dirinya sendiri.
Wahai diri yang tertipu, ketahuilah, engkau merupakan si badwi yang berkelana itu, dan dunia yang luas inilah padang pasirnya. Sesungguhnya kefakiran dan kedaifanmu tidak terbatas sebagaimana musuh dan kehendakmu juga tidak berkesudahan. Oleh yang demikian, maka bernaunglah dengan nama Malikul Abadi dan Hakimul Azali sebenar padang pasir tersebut, agar engkau terselamat daripada kelihatan terpinga- pinga di depan alam ini dan daripada kejinya perasaan takut bila berhadapan dengan musibah.
Ya! Sesungguhnya kalimah suci Bismillah umpama khazanah besar yang tidak akan pernah berkurangan isinya kerana dengan kalimah inilah kedaifanmu itu akan bergantung kepada rahmat yang maha luas bahkan terlebih luas daripada alam ini dan dengannya juga, kefakiranmu akan bergantung kepada kuasa yang amat hebat yang mentadbir kewujudan ini bermula daripada atom sehinggalah kepada cakerawala. Sehingga akhirnya, kedaifan dan kefakiranmu itu akan menjadi syafaat di sisi al-Qadirul Rahim, Pemilik bagi segala kemuliaan.
Sesungguhnya yang bergerak dan yang diam, yang berpagi dan berpetang, yang mengungkapkan kalimah Bismillah adalah seumpama orang yang terlibat dalam ketenteraan. Ia berurusan atas nama negara dan tidak gentar kepada sesiapapun. Ia berucap atas nama undang-undang dan negara, maka terlaksanalah segala urusannya dan tetaplah pendiriannya dalam menghadapi semua perkara. Kita telah menyebut pada permulaan tadi bahawa semua makhluk ini berzikir dengan bahasanya yang tersendiri iaitu dengan menyebut kalimah Bismillah ...Adakah ini benar?
Ya! Sebagaimana engkau melihat seorang lelaki yang
mengepalai orang ramai dalam satu perbarisan dan me-
merintahkan mereka supaya melakukan pelbagai jenis urusan,
maka sesungguhnya engkau pasti bahawa lelaki ini bukan
mewakili dirinya sendiri dan tidak pula mengepalai orang
ramai atas nama dan kekuatan dirinya sendiri, tetapi dia
sebenarnya adalah seorang askar yang bertindak atas nama
negara dan berdasarkan kuasa pemerintah.
Seluruh makhluk ini juga menunaikan tanggung-
jawabnya dengan lafaz Bismillah, maka benih-benih yang
teramat kecil itu, dengan lafaz Bismillah, ia menjunjung di
atas kepalanya pohonan yang besar dan bebanan yang berat.
Setiap pohonan ini pula berkata Bismillah, lalu penuhlah dedahannya dengan buah-buahan daripada gedung rahmat
Allah, lalu dipersembahkannya rahmat tersebut kepada kita.
Setiap taman berkata Bismillah, lalu ia seolah-olah menjadi
sebuah dapur kepada kekuasaan Allah s.w.t. yang tersedia di
dalamnya makanan yang lazat ... dan setiap haiwan yang
mempunyai faedah dan manfaat seperti unta, kambing dan
lembu pula berkata bismillah, lalu ia menjadi seolah-olah
sebuah sumur yang memancarkan susu-susu yang teramat
lazat, lalu dipersembahkannya kepada kita sebaik-baik dan
sebersih-bersih bahan makanan di atas nama al-Razzaq. Dan
akar-akar tumbuhan serta rumput-rampai mengucapkan
bismillah, lalu memecahkan bebatu yang keras dengan
Bismillah dan menembuskannya dengan akar-akar yang
menjalar lembut bagai sutera itu, lalu menundukkan setiap
kesusahan dan setiap benda yang keras di hadapannya dengan
Bismillah dan dengan Bismirrahman.
Ya! Sesungguhnya dedahan pohon yang merimbun,
menggendong buah-buahan dan menjalarkan akar-akarnya ke
batu yang keras dan ia menyimpan bahan makanan dalam
kegelapan tanah ... begitu juga dedaunan hijau yang menanggung kepanasan serta bahangnya itu, lalu dapat terus
kekal dalam keadaan segar. Semua itu dan yang lain daripada
itu juga merupakan satu tamparan hebat terhadap mulut
golongan kebendaan yang menjadi penyembah kepada
'musabab' dan ia juga seolah-olah suatu herdikan ke muka
mereka. Sesungguhnya bahan-bahan yang kamu banggakan
disebabkan kekerasan dan kepanasannya juga tidak mampu
memberi kesan dengan sendiri, bahkan kedua-duanya itu
dapat menjalankan tugasnya atas arahan pemerintah yang
satu, yang menjadikan akar-akar yang lembut dan halus ini
seolah-olah tongkat Nabi Musa a.s. yang dapat memecahkan batu dan tunduk kepada perintah:
Dan yang menjadikan dedaunan yang lembut dan segar seolah-olah anggota badan Nabi Ibrahim a.s. yang ketika menghadapi kepanasan membaca;فَقُلْنَا ٱضْرِب بِّعَصَاكَ ٱلْحَجَر
قُلْنَا يَـٰنَارُ كُونِى بَرْدًا وَسَلَـٰمًا عَلَىٰ إِبْرَٲهِيمَ
Selagi setiap kewujudan di alam ini mengungkapkan
dengan makna Bismillah dan mengundang nikmat-nikmat
Allah dengan Bismillah, lalu dipersembahkannya kepada kita,
maka wajarlah kita juga untuk mengungkapkan ucapan
Bismillah, dan apabila memberi dan mengambil sesuatu
dengan Bismillah jua. Wajib juga bagi kita menolak
pertolongan daripada golongan yang lalai yang tidak memberi
sesuatu dengan bismillah
Persoalan;
Kita menyatakan rasa hormat, rasa kagum kita kepada mereka yang menjadi sebab kepada nikmat yang kita perolehi. Dan apakah yang Allah mahukan daripada kita, sedangkan Dialah Pemilik dan Penguasa kepada semua nikmat itu?
Jawapan;
Sesungguhnya Pemberi nikmat yang hakiki meminta kita tiga perkara sebagai bayaran kepada nikmat-nikmatNya yang tidak ternilai itu iaitu zikir, syukur dan fikir.
Maka Bismillah pada permulaan adalah zikir,
Alhamdulillah sebagai penyudah adalah syukur
dan keadaan di antara keduanya - zikir dan syukur - adalah fikir iaitu dengan memerhatikan nikmat-nikmat yang
indah tersebut serta menyedari bahawa ia merupakan
mukjizat bagi kekuasaan Dia Yang Esa, yang menjadi tempat
berserah dan juga menyedari itu semua adalah hadiah bagi
sifat rahmatNya yang maha luas, maka pemerhatian inilah
yang dipanggil fikir.
Tetapi ... tidakkah mereka yang sanggup mencium kaki tentera yang menjadi khadam yang menyampaikan hadiah daripada seorang penguasa, telah melakukan kebodohan yang amat dahsyat dan kedunguan yang amat keji. Oleh itu, bagaimana pula dengan mereka yang memuji ‘sebab’ yang berbentuk kebendaan yang membawa kepada nikmat, lalu menyerahkan kepada ‘sebab’ tersebut kasih sayang dan ketundukan tanpa mengkhususkan kedua-duanya kepada pemberi nikmat yang sebenar. Tidakkah mereka ini telah melakukan kebodohan seribu kali lebih teruk daripada contoh tadi?.
Wahai diri, andainya engkau tidak mahu dimasukkan ke dalam golongan yang bodoh tadi, maka berikanlah dengan Bismillah … ambillah dengan Bismillah … mulakanlah dengan Bismillah … dan bekerjalah dengan Bismillah … Wassalam.
Tetapi ... tidakkah mereka yang sanggup mencium kaki tentera yang menjadi khadam yang menyampaikan hadiah daripada seorang penguasa, telah melakukan kebodohan yang amat dahsyat dan kedunguan yang amat keji. Oleh itu, bagaimana pula dengan mereka yang memuji ‘sebab’ yang berbentuk kebendaan yang membawa kepada nikmat, lalu menyerahkan kepada ‘sebab’ tersebut kasih sayang dan ketundukan tanpa mengkhususkan kedua-duanya kepada pemberi nikmat yang sebenar. Tidakkah mereka ini telah melakukan kebodohan seribu kali lebih teruk daripada contoh tadi?.
Wahai diri, andainya engkau tidak mahu dimasukkan ke dalam golongan yang bodoh tadi, maka berikanlah dengan Bismillah … ambillah dengan Bismillah … mulakanlah dengan Bismillah … dan bekerjalah dengan Bismillah … Wassalam.