abcd

Yoppa

nuffnang

Kalimah Ketujuhbelas

SATU BUAH MULBERI HITAM
(Said Lama menyebutkan ini melalui lidah Said Baru di bawah pohon mulberi yang diberkati.)

Yang aku tujukan bukan pada Ziya Pasha, ia adalah Eropah yang terpesona.
Yang berkata bukanlah jiwaku, ia adalah hatiku yang bernama pengikut Quran.
***
Kalimah sebelum ini adalah hakikat bagi segala; berwaspadalah, jangan hilang arah, janganlah melampaui batasan!
Jangan diturutkan pemikiran Eropah dan menyimpang, atau ia akan buat kamu menyesal!
***
Engkau lihat pada yang paling bersinar, mereka pembawa kebiasaan pada kecemerlangan,
Aku teriak kebingungan: “Sesiapa, kepada siapa aku boleh mengadu?”
***
Quran berkata, aku juga begitu – Aku takkan berundur;
Aku kemukakan aduanku kepada-Nya, Aku tidak keliru, sepertimu.
***
Aku berteriak kepada Pencipta al-Haq, aku tidak mengelak, sepertimu
Aku luahkan puncaku kepada-Nya dari bumi ke langit; aku tak lari, sepertimu.
***
Pada semua, punca Al-Quran adalah cahaya dalam cahaya; aku tidak mungkir, sepertimu.
Al-Quran adalah kebenaran dan kebijaksanaan; aku akan membuktikannya. Saya tidak menghiraukan falsafah permusuhan.
***
Dalam Furqan adalah permata hakikat, aku menyimpannya buat diriku sendiri, bukan menjualnya, sepertimu.
Aku mengembara dari kejadian kepada Pencipta, aku tidak sesat, sepertimu.
***
Aku melepasi laluan berduri, aku tidak menghinanya, sepertimu.
Dari bumi ke Arasy, aku bersyukur, aku tidak mengabaikannya, sepertimu.
***
Kulihat kematian dan detiknya sebagai kawan, aku tidak ketakutan, sepertimu.
Aku akan memasuki kubur tersenyum, tiada getaran, sepertimu.
***
Aku tidak melihatnya sebagai mulut raksasa, sarang binatang buas, jatuh kepada ketiadaan, sepertimu.
Ia menemukanku dengan sahabat-sahabatku, aku tidak menderita di kubur, sepertimu.
***
Ia adalah pintu Rahmat, pintu an-Nur, gerbang Al-Haq; Aku tidak merasa tidak selesa olehnya; aku takkan berundur.
Dengan berkata: ‘Bismillah’, aku mengetuknya.1 Aku takkan menoleh ke belakang
atau berasa ketakutan.
***
Mengatakan: ‘Alhamdulillah’, aku berehat dan mendapat kesenangan. Aku tidak menderitai masalah atau kekal pengasingan.
Mengatakan, ‘Allahu Akbar!’, aku akan mendengar panggilan Azan Perhimpunan Kebangkitan dan bangun,2
Aku tidak akan tertangguh dari Padang Masyar, atau Masjid Megah.
***
Aku tiada merasa kerisauan, kerana kurniaan Ilahi, cahaya Al-Quran, dan sinaran iman;
Tanpa henti berjalan, aku akan bersegera terbang ke naungan Arasy ar-Rahman.
Sepertimu, aku takkan tersimpang, Insya-Allah.
***

Kalimah Ketujuhbelas ini bersambung dalam Maqam 2

Dipnot

  1. Saya tidak akan menjerit: ‘Aywah!’, Dan melarikan diri. 
  2. Saya akan mendengar Azan Israfil pada subuh Kebangkitan, melaungkan, ‘Allahu Akbar!’, dan terus bangkit. Saya tidak akan menahan diri daripada Perhimpunan Agung dan Perjumpaan Solat.